Doorn, Rosanne van (2024) Door de ogen van een GSA-docent. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Rosanne-van-Doorn.pdf Download (683kB) | Preview |
Abstract
De acceptatie van LHBTI+ jongeren is nog steeds niet vanzelfsprekend, waardoor LHBTI+ jongeren veel geestelijke gezondheidsproblemen ervaren (Huijnk & Van Beusekom, 2021). Onderzoek toont aan dat Gender en Sexuality Alliances (GSA’s) op scholen een positieve invloed kunnen hebben op het verminderen van deze negatieve gevolgen (Colvin et al., 2019). Hierbij is alleen nog niet eerder het perspectief van de GSA-docenten meegenomen en is er weinig bekend over hun rol. Dit maakt dat de volgende onderzoeksvraag is opgesteld: ‘Wat zijn de ervaringen van GSA-docenten, betreffende het hebben van een GSA op school en de rol die zij innemen?’ Om dit te onderzoeken zijn er bij twintig GSA-docenten semi-gestructureerde interviews afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat GSA-docenten de positieve effecten van GSA’s zien terugkomen in de praktijk, waarbij hun coachende en ondersteunende rol een positieve invloed lijkt te hebben. Op sommige scholen nemen GSA-docenten echter vaker het initiatief dan leerlingen, wat de meeste GSA-docenten graag anders zouden willen zien. Ondanks hun voorkeur voor een meer ondersteunende rol, is verandering niet altijd mogelijk. GSA-docenten geven aan behoefte te hebben aan meer beschikbare uren, hulp van andere docenten, regionale samenwerking en meer steun vanuit het management om de zichtbaarheid van GSA’s te kunnen vergroten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Baams, L. and Vliet, R. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 10:28 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 10:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3542 |
Actions (login required)
View Item |