Javascript must be enabled for the correct page display

‘‘Ze heeft het nodig om gehoord en gezien te worden’’: Een interviewonderzoek naar goede formele en informele zorg voor pleegjongeren met suïcidale klachten volgens pleegouders

Uilenreef, Julia (2024) ‘‘Ze heeft het nodig om gehoord en gezien te worden’’: Een interviewonderzoek naar goede formele en informele zorg voor pleegjongeren met suïcidale klachten volgens pleegouders. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie-J.-Uilenreef-S4775821.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (320kB)

Abstract

Pleegjongeren hebben twee keer zoveel kans op zelfmoordgedachten en drie tot vier keer meer kans om zelfmoord te plegen dan jongeren die niet in een pleeggezin of gezinshuis verblijven. Om goede zorg te kunnen bieden is het noodzakelijk om meer te weten over de wensen en behoeften die pleegjongeren hebben als het gaat om zorg voor suïcidaliteit. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in goede formele en informele zorg voor pleegjongeren met suïcidale klachten volgens pleegouders. Pleegouders zijn geselecteerd op basis van een vrijwilligerssteekproef. Zestien semigestructureerde diepte-interviews met pleegouders zijn getranscribeerd en gecodeerd. Met behulp van een thematische analyse zijn delen van de zestien interviews met pleegouders geanalyseerd. De belangrijkste resultaten laten zien dat, voor het bieden van goede informele zorg aan pleegjongeren met suïcidale klachten, het belangrijk is om naar pleegjongeren te luisteren en over suïcidaliteit te praten. Om goede formele zorg te kunnen bieden, moeten hulpverleners pleegjongeren hun eigen keuzes laten maken. Voor suïcidale pleegjongeren is de klik met de hulpverlener volgens pleegouders cruciaal. Verder onderzoek is noodzakelijk en zou pleegjongeren, hulpverleners, leraren, pleegzorgwerkers en andere belanghebbenden moeten betrekken om een beter inzicht te krijgen in welke zorg nodig is voor pleegjongeren met suïcidale klachten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:27
Last Modified: 28 Jun 2024 10:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3544

Actions (login required)

View Item View Item