Javascript must be enabled for the correct page display

De Voorspellende Rol van Ouderlijke Stress op Mind-Mindedness voor zowel Vaders als Moeders

Vinne, Nynke van der (2024) De Voorspellende Rol van Ouderlijke Stress op Mind-Mindedness voor zowel Vaders als Moeders. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorthesisNynkevanderVinnes4926781.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (520kB)

Abstract

Mind-mindedness is de neiging van een ouder om zijn of haar kind te zien als een individu met eigen gedachten en gevoelens en wordt geassocieerd met positieve cognitieve en sociale ontwikkelingsresultaten (Meins, 1997). Mogelijke voorspellers van mind-mindedness zijn echter nog weinig onderzocht. In deze studie wordt daarom onderzocht in hoeverre de factor ouderlijke stress mind-mindedness voorspelt en of dit verschilt voor vaders en moeders. De steekproef bestaat uit een substeekproef van de TRacking Adolescents' Individual Lives Survey - Next (TRAILS Next) cohortstudie (N=61 ouder-kind-dyaden; 32,8% meisjes). Drie indices van mind-mindedness (adaptieve communicatie, kindbetrokkenheid en opmerkingen over de interne toestand) werden gecodeerd in video-observaties van een In deze studie wordt onderzocht in hoeverre de factor ouderlijke stress mind-mindedness voorspelt en of dit verschilt voor vaders en moeders. Drie indices van mind-minded parenting (adaptieve communicatie, gevraagde betrokkenheid van het kind en interne toestandsgesprekken) werden gecodeerd van 10-minuten vrij spel observaties die gedaan zijn bij de leeftijd van 30 maanden. De gegevens voor ouderlijke stress werden verkregen met behulp van een vragenlijst. Meervoudige regressieanalyses werden gebruikt om de relatie tussen ouderlijke stress en elk van de indices te onderzoeken, en of het ouderlijk geslacht deze relatie zou kunnen modereren. Behalve een marginaal significant effect tussen kindbetrokkenheid en ouderlijke stress, was geen van de andere associaties significant. Bovendien leek het geslacht van de ouder geen significant effect te hebben op deze relatie. Verder onderzoek met een grotere steekproefomvang wordt aanbevolen om de associatie tussen kindbetrokkenheid en ouderlijke stress verder te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:49
Last Modified: 28 Jun 2024 12:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3546

Actions (login required)

View Item View Item