Javascript must be enabled for the correct page display

Een scoping review naar studentpercepties over groepsbeoordelingen

Welink, Lotte (2024) Een scoping review naar studentpercepties over groepsbeoordelingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
240605WelinkBA-theseDefinitief.pdf

Download (448kB) | Preview

Abstract

Groepsbeoordelingen worden vaak in het hoger onderwijs gebruikt om groepsopdrachten te beoordelen. Bij een groepsbeoordeling ontvangen alle groepsleden dezelfde beoordeling voor de voltooide taak of opdracht. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar groepsbeoordelingen, zijn de percepties van studenten minder uitgebreid onderzocht. Deze studie heeft tot doel een overzicht te bieden van de verschillende percepties van studenten met betrekking tot groepsbeoordelingen in het hoger onderwijs. Deze percepties werden verzameld door middel van een scoping literatuuronderzoek en gecodeerd met behulp van deductieve thematische analyse. De meeste studenten rapporteerden positieve percepties over hun academische ontwikkeling en de vorming van sociale banden met groepsleden als gevolg van groepsbeoordelingen. Negatieve percepties hadden betrekking op groepssamenstelling, taakverdeling en meeliftgedrag. Volgens studenten zouden docenten meer ondersteuning moeten bieden bij het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden en het groepsproces moeten meenemen in de uiteindelijke groepsbeoordeling. Bovendien zou een aangepaste groepssamenstelling de percepties van studenten over groepsbeoordelingen kunnen verbeteren. De review kon niet voldoende onderscheid maken tussen de percepties van studenten over de daadwerkelijke groepsbeoordeling en het groepsproces dat aan deze beoordeling voorafging.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Strijbos, J.W.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:29
Last Modified: 28 Jun 2024 10:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3548

Actions (login required)

View Item View Item