Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van de self-efficacy beliefs en de werkervaring van leerkrachten op de schrijfprestaties van groep 8 leerlingen

Galiën, Anke van der (2024) De invloed van de self-efficacy beliefs en de werkervaring van leerkrachten op de schrijfprestaties van groep 8 leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ScriptieAnkevanderGaliens4822773-kopie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (261kB)

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat veel kinderen in het Nederlandse basisschoolonderwijs moeite hebben met schrijven. Een verbetering van het Nederlandse schrijfonderwijs is van belang. Om het schrijfonderwijs in Nederland te kunnen verbeteren is het van belang om factoren in kaart te brengen die van invloed zijn op schrijfprestaties. Het doel van dit onderzoek is om het verband tussen self-efficacy beliefs van leerkrachten en de schrijfprestaties van leerlingen en de invloed van het aantal jaren werkervaring van de leerkracht op dit verband in kaart te brengen. Hierbij staat de volgende onderzoeksvraag centraal: Wat is het verband tussen de self-efficacy beliefs van leerkrachten en de schrijfprestaties van groep 8 leerlingen en in hoeverre beïnvloedt het aantal jaren werkervaring van de leerkracht dit verband? Dit onderzoek is een secundaire data-analyse, van data afkomstig van Nederlandse basisscholen, waarvan een willekeurige steekproef is getrokken. Om de relatie tussen de variabelen te onderzoeken is een tweeweg ANOVA uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er een significante relatie is tussen zowel self-efficacy beliefs en schrijfprestaties als werkervaring en schrijfprestaties. Echter is de manier waarop self-efficacy de schrijfprestaties beïnvloedt niet duidelijk en het verband is niet relevant. Leerlingen uit klassen van leerkrachten met 16-20 jaar werkervaring laten significant lagere prestaties zien dan leerlingen uit andere klassen. Daarnaast is er een significant interactie-effect gevonden tussen self-efficacy, werkervaring en schrijfprestaties. Deze is ten gevolge van de vele categorieën van de variabelen echter te complex om te kunnen interpreteren. Vervolgonderzoek zou kunnen overwegen om deze variabelen op een continue schaal te meten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Ritzema, E.S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:39
Last Modified: 28 Jun 2024 12:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3551

Actions (login required)

View Item View Item