Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe kinderen tussen de 3-7 jaar oud praten over pijn: een kwalitatief onderzoek

Engelsman, Carmen (2024) Hoe kinderen tussen de 3-7 jaar oud praten over pijn: een kwalitatief onderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ScriptieCarmenEngelsmanS4655877.pdf
Restricted to Repository staff only until 26 August 2026.

Download (282kB)

Abstract

Jonge kinderen ervaren tijdens de kleuterperiode bijna elke dag verschillende vormen van pijn en kunnen er op verschillende manieren op reageren (O'Sullivan et al., 2021). Er is echter weinig bekend over de beleving van kinderen met lichamelijke klachten in het algemeen, inclusief de aandacht voor alledaagse pijn (Van der Ziel et al., 2022). In dit onderzoek werd onderzocht hoe kinderen van 3 tot 7 jaar over pijn praten en of er verschillen zijn tussen kinderen van 3 tot 5 jaar en 6 tot 7 jaar. Eerdere theorieën hebben mogelijke verklaringen voor verschillen in reacties van kinderen van verschillende leeftijden verklaard en onderzocht (Piaget, 1964). In dit onderzoek zijn transcripten van 40 kinderen onderzocht. De transcripten zijn het resultaat van een observatieonderzoek waarbij de ouders hun kind voorlezen uit een boek over pijn en daarover een gesprek voerden. Vervolgens zijn de transcripten gecodeerd. Alle reacties van de kinderen met betrekking tot pijn werden gemarkeerd. De uitspraken werden vervolgens gecodeerd op basis van de markeringen. Voor het coderen is gebruik gemaakt van de software Atlas.ti. De resultaten toonden aan dat jongere deelnemers minder woorden en ook minder complexe woorden gebruiken als ze over pijn praten vergeleken met de oudere deelnemers, maar dat er geen verschil is tussen de twee leeftijdsgroepen in termen van praten over emoties die verband houden met pijn. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het betrekken van meer deelnemers met een bredere leeftijdscategorie en het analyseren van de video-opnamen om ook non-verbale communicatie op te nemen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:38
Last Modified: 28 Jun 2024 12:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3552

Actions (login required)

View Item View Item