Javascript must be enabled for the correct page display

Autisme: vanuit verschillende hoeken bekeken

Veenhouwer, Ellen (2024) Autisme: vanuit verschillende hoeken bekeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis1e-kans.pdf

Download (736kB) | Preview

Abstract

Het classificeren van gedrag is een uitdaging die de DSM, het classificatiesysteem van de psychiatrie, tracht aan te gaan, bijvoorbeeld met de classificatie van 'autisme'. Deze classificatie beschrijft echter een zeer diverse groep mensen, die uiteenlopende gedragingen vertonen waarbij verschillende factoren een rol spelen. Dit gebrek aan eenduidigheid over onder andere de oorzaken en motieven voor de gedragingen die onder de noemer autisme vallen, roept vragen op over hoe autisme wordt behandeld in het onderwijsmateriaal van Nederlandse universiteiten. Zien we de verschillende mogelijke oorzaken bijvoorbeeld wel terug in de invalshoeken van deze studieboeken? Dit onderzoek richt zich daarom op het identificeren en analyseren van verschillende invalshoeken in academische studieboeken, met als doel een beter begrip te krijgen van de representatie van autisme in het hoger onderwijs. Door middel van literatuuronderzoek, inventarisatie en inhoudsanalyse zijn verschillende invalshoeken geïdentificeerd en gecodeerd. In de analyse van de academische studieboeken staan zowel de biomedische als de psychosociale invalshoeken centraal. Hierbij bleek dat de biomedische invalshoek iets meer nadruk krijgt in deze studieboeken. Echter, de psychosociale invalshoek wordt met name vertegenwoordigd door passages gerelateerd aan 'gedragsinterventies'. De bevindingen benadrukken het belang van een holistische benadering van autisme in het onderwijs. Er wordt aanbevolen om toekomstig onderzoek uit te breiden naar meer universiteiten en om daarbij meerdere onderzoekers te betrekken voor een nauwkeurigere analyse. Het streven naar een evenwichtige representatie van verschillende invalshoeken in studiemateriaal kan bijdragen aan een dieper en inclusiever begrip van autisme binnen academische kringen, waarbij alle perspectieven en ervaringen worden erkend en geïntegreerd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:38
Last Modified: 28 Jun 2024 12:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3553

Actions (login required)

View Item View Item