Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van schermtijd op motorische vaardigheden van kinderen van 11-12 jaar.

Lemson, Anna Sophie (2024) De invloed van schermtijd op motorische vaardigheden van kinderen van 11-12 jaar. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukASLemsonS4057619.pdf

Download (552kB) | Preview

Abstract

Nederland heeft te maken met een significante toename van sedentair gedrag onder volwassenen en kinderen. De gemiddelde tijd die aan sport wordt besteed is gedaald van 17%-10% en kinderen besteden ongeveer 3,8 uur per dag aan tv, computer, tablet of smartphone kijken. Deze toegenomen schermtijd heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van de Fundamentele Motorische Vaardigheden (FMS) van kinderen. Dit vormt een probleem omdat goede motorische vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomstige gezondheid. Deze studie onderzoekt de invloed van schermtijd op FMS, evenals het verschil tussen jongens en meisjes in dit veronderstelde verband. De onderzoeksgroep bestond uit 1214 Nederlandse kinderen (9-13 jaar) die deelnamen aan gestandaardiseerde tests (BOT2 & KTK) die hun FMS maten en een vragenlijst die hun gemiddelde dagelijkse schermtijd beoordeelde. De resultaten toonden een negatieve invloed op het coördinatievermogen (1 van de 3 gemeten componenten van FMS) wanneer kinderen minstens 3 uur tv kijken. Er werd geen bewijs gevonden met betrekking tot de invloed van schermtijd op de andere twee componenten van FMS (evenwicht en balvaardigheid), noch was er enig bewijs dat wees op een verschil tussen jongens en meisjes. Concluderend, kinderen die 3 uur (of meer) per dag tv kijken of online games spelen hebben minder kans om goed te zijn in coördinatievaardigheden in tegenstelling tot kinderen met een schermtijd van minder dan 3 uur per dag. Dit benadrukt het punt dat overmatige schermtijd een slechte invloed heeft op de fundamentele motorische vaardigheden van kinderen en daarom moet worden gecontroleerd en besproken door leerkrachten, ouders en kinderen zelf.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vries, E. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:36
Last Modified: 28 Jun 2024 12:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3556

Actions (login required)

View Item View Item