Alkema, Nicolien (2024) De samenhang tussen ouderschap en de sociaal-emotionele ontwikkeling van volwassenen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
BachelorwerkstukNicolien-AlkemaS4316932.pdf Restricted to Repository staff only Download (420kB) |
Abstract
Deze studie analyseerde gegevens van de ‘Age 34 Sweep’ enquête van de British Cohort Study, waarin volwassenen met en zonder kinderen werden ondervraagd. Het doel van de studie is om te bepalen of het ouderschap samenhangt met de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. De mogelijke relatie tussen het hebben van (niet-) biologische kinderen en sociaal-emotionele vaardigheden werd geanalyseerd met behulp van correlaties, een t-test en een regressieanalyse. De analyses tonen aan dat ouderschap samenhangt met sociale en emotionele vaardigheden, maar dat het verschil tussen volwassenen zonder kinderen en volwassenen met kinderen klein blijkt te zijn. Het geslacht van de respondenten bleek ook een belangrijke rol te spelen als moderator. Een van de beperkingen van de huidige studie ligt in het feit dat de aanname van normaliteit niet opgaat voor de t-test en regressieanalyse. Een andere beperking is de scheve verdeling van respondenten in de steekproef op basis van het al dan niet hebben van kinderen. De derde beperking is het mogelijke gebrek aan objectiviteit van de respondenten, wat de resultaten kan beïnvloeden. Toekomstig onderzoek zou kunnen kijken naar het verhogen van de interne consistentie van items en kan de invloed van de variabele ‘leeftijd van kinderen’ onderzoeken. Trefwoorden: kinderen, emotionele vaardigheden, geslacht, ouderschap, sociale vaardigheden
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Osinga, M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 12:35 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 12:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3558 |
Actions (login required)
View Item |