Seerden, Charlotte (2024) Een belangrijke tussenstap richting inclusief onderwijs: Attitudes van leraren tegenover geïntegreerde onderwijsvoorzieningen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese---Charlotte-Seerden.pdf Download (674kB) | Preview |
Abstract
Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen, waarin verschillende typen scholen samenwerken om leerlingen met verschillende ondersteuningsbehoeften onderwijs te bieden, hebben veel potentie als belangrijke stap richting inclusiever onderwijs. De attitudes van leraren spelen daarin een cruciale rol, omdat ze een directe impact hebben op de inclusieve praktijk. Aangezien dit relatief nieuw is in Nederland, is nog veel onbekend, vooral met betrekking tot verschillen in geïntegreerde onderwijsvoorzieningen en onderwijstypen ((speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet (speciaal) onderwijs). Het doel van dit onderzoek was om de beschikbare kennis over geïntegreerd onderwijs uit te breiden door inzicht te verkrijgen in de attitudes van leraren tegenover de geïntegreerde onderwijsvoorzieningen, de verschillen tussen typen geïntegreerde onderwijsvoorzieningen en onderwijstypen, en de invloed van het type ondersteuningsbehoefte van de leerling en samenwerking. Aan het onderzoek namen 85 leraren van elf scholen deel. Een cross-sectioneel onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een online vragenlijst. Beschrijvende en regressieanalyses werden, naast non-parametrische varianten, uitgevoerd om de verschillen tussen typen geïntegreerde onderwijsvoorzieningen en onderwijstypen, en de samenhang met het type ondersteuningsbehoefte en samenwerking in kaart te brengen. Het voortgezet onderwijs bleek negatievere attitudes te waarborgen tegenover de geïntegreerde onderwijsvoorzieningen. Zowel het type ondersteuningsbehoefte als samenwerking hangen daarnaast positief samen met de attitude van leraren. Inzetten op samenwerking is voor positieve attitudes van groot belang. Vervolgonderzoek zou zich diepgaander kunnen richten op hoe verschillende aspecten en typen samenwerking de attitudes van leraren beïnvloeden. Kernwoorden: geïntegreerde onderwijsvoorzieningen, inclusief onderwijs, attitudes, samenwerking, ondersteuningsbehoeften, (speciaal) onderwijs
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rademaker, F.C. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 12:48 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 12:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3559 |
Actions (login required)
View Item |