Javascript must be enabled for the correct page display

Verkenning van ethische kwesties in kwalitatief onderzoek waarin kinderen als deelnemers betrokken zijn: een scoping review

Bergsma, Femke (2024) Verkenning van ethische kwesties in kwalitatief onderzoek waarin kinderen als deelnemers betrokken zijn: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie-werkstuk-FemkeBergsma-1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (448kB)

Abstract

Door de erkenning van het recht van kinderen om hun mening te laten horen en de herconceptualisering van kinderen als actieve deelnemers aan onderzoek, is er een groeiende behoefte aan ethisch verantwoord onderzoek met kinderen. In deze review wordt onderzocht in hoeverre de ethische kwesties die zijn geïdentificeerd door Regan en collega's (2012) naar voren komen in recent kwalitatief onderzoek met kinderen als deelnemers en worden er mogelijk nieuwe inzichten verkend. De studie is uitgevoerd aan de hand van een scoping review, waarbij tien relevante artikelen zijn geanalyseerd. De belangrijkste ethische kwesties die in de literatuur zijn geïdentificeerd, hebben betrekking op de bescherming van kinderen en de rol van vooroordelen en keuzes in het onderzoeksproces, en sluiten aan bij vijf ethische kwesties die door Regan en collega's (2012) naar voren zijn gebracht. De onderzoeksmethode impliceert dat slechts een beperkt aantal artikelen is geïncludeerd, wat mogelijk wat kan leiden tot een scheef perspectief op ethische kwesties. Toekomstig onderzoek zou zich meer moeten richten op de houdingen en percepties van de onderzoeker, aangezien dit het enige aspect was dat niet werd behandeld door Regan en collega's.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Field, S.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:17
Last Modified: 02 Jul 2024 07:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3562

Actions (login required)

View Item View Item