Dingeldein, Tess (2024) Een onderzoek naar de ervaringen van jeugdigen, ouders en pedagogisch medewerkers in residentiële jeugdzorg X over een periode van 1,5 en 2,5 jaar ten aanzien van de uitkomsten ‘doelrealisatie’, ‘tevredenheid’ en ‘stabiliteit’. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelortheses-S4357795-T.-Dingeldein.pdf Download (403kB) | Preview |
Abstract
Residentiële jeugdzorg is een vorm van zorg waarbij verblijf wordt aangeboden aan jongeren en kinderen buiten hun thuisomgeving. Verblijf wordt hier gedefinieerd als dag- en nachtverblijf, op gedwongen of vrijwillige basis (De Lange et al., 2015). Kritiek op residentiële jeugdzorg is ontstaan vanwege de negatieve uitkomsten, mede door de frequente overplaatsingen en verhuizingen van jongeren. Er is echter weinig bekend over de ervaringen van verschillende perspectieven met betrekking tot de uitkomsten 'doelrealisatie', 'tevredenheid' en 'stabiliteit' en het verloop hiervan over tijd in de residentiële jeugdzorg. Daarom is het doel van dit onderzoek om de volgende vraag te beantwoorden: 'Wat zijn de ervaringen van jongeren, ouders en pedagogisch medewerkers in residentiële jeugdzorg X over een periode van 1,5 en 2,5 jaar met betrekking tot de uitkomsten 'doelrealisatie', 'tevredenheid' en 'stabiliteit'? Er werd gebruikgemaakt van een kwalitatief design met een retrospectieve blik. Er werden semi-gestructureerde interviews afgenomen om de ervaringen van vier jongeren, een ouder en pedagogisch medewerkers te onderzoeken. De data werd getranscribeerd in F4transkript en deductief en inductief gecodeerd in Atlas.ti. Er werden verbanden gelegd tussen de hoofdcategorieën 'doelrealisatie', 'tevredenheid' en 'stabiliteit'. De resultaten laten zien dat de uitkomsten positief worden ervaren bij residentiële jeugdzorg X. De ervaringen van jongeren, ouders en pedagogisch medewerkers varieerden incidenteel. De bevindingen laten zien dat een stabiel verblijf en tevredenheid met hulp leiden tot positieve uitkomsten ten opzichte van de doelrealisatie. Verder onderzoek is nodig naar de ervaringen van jongeren, ouders en pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdzorg. Trefwoorden: residentiële jeugdzorg, doelrealisatie, tevredenheid, stabiliteit, ervaringen, kwalitatief onderzoek
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Zijlstra, A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 07:16 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 07:16 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3563 |
Actions (login required)
View Item |