Javascript must be enabled for the correct page display

De non-verbale communicatie tussen ouder en kind: Een studie naar de invloed van gezichtsuitdrukkingen van ouders op de beoordeling van pijn van een kind.

Hospes, Dagmar (2024) De non-verbale communicatie tussen ouder en kind: Een studie naar de invloed van gezichtsuitdrukkingen van ouders op de beoordeling van pijn van een kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MvD4Scriptie-Hospes.docx-4.pdf
Restricted to Repository staff only until 2026.

Download (329kB)

Abstract

Veel kinderen ervaren dagelijks fysieke pijn, dat is normaal (O’Sullivan et al., 2021). Door deze dagelijkse ervaringen wordt er een pijngeheugen ontwikkeld, dat een fundament legt voor de toekomstige omgang met pijn (Van der Ziel et al., 2022). Ouders hebben invloed op de manier hoe hun kind pijn beoordeeld (pain-appraisals) (Noel et al., 2019). Ouders doen dit onder andere door non-verbaal te interacteren met hun kind. In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre er een verband is tussen de gezichtsuitdrukkingen van ouders en de verbale pain-appraisals van kinderen. In huidig onderzoek deden er 34 ouders die hun kind voorlazen over pijn en ziekte en met hun kind over deze onderwerpen in gesprek gingen. Deze gesprekken zijn gefilmd en deze video’s zijn geanalyseerd met behulp van een observatieschema over gezichtsuitdrukkingen. Ook zijn er coderingen (pain appraisals) uit eerder onderzoek gebruikt die uitdrukken hoe een kind de pijn of ziekte in het gesprek beoordeeld. Uit de resultaten blijkt dat ouders die meer positieve gezichtsuitdrukkingen laten zien, de kinderen meer neutrale en negatieve appraisals laten zien. En bij ouders die meer neutrale gezichtsuitdrukkingen laten zien, laten de kinderen minder neutrale en negatieve appraisals zien. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ouders positief reageren op de negatieve appraisals van hun kinderen om ze gerust te stellen (Aradhye et al., 2015). De coderingen voor de gezichtsuitdrukkingen bleken onbetrouwbaar en een aanbeveling voor vervolgonderzoek is om hier meer aandacht aan te besteden in de vorm van trainingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:10
Last Modified: 02 Jul 2024 09:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3565

Actions (login required)

View Item View Item