Javascript must be enabled for the correct page display

De kracht van motivatie: een vergelijkende blik op motorische vaardigheden in het regulier en speciaal basisonderwijs

Pilon, Kyra (2024) De kracht van motivatie: een vergelijkende blik op motorische vaardigheden in het regulier en speciaal basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie.pdf

Download (333kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt hoe intrinsieke en extrinsieke motivatie de motorische vaardigheden beïnvloeden van leerlingen uit groep 8 van reguliere basisscholen en schoolverlaters van speciale basisscholen in Nederland. Door te kijken naar de invloed van motivatie op motorische vaardigheden tussen deze groepen studenten, wil het onderzoek een opmerkelijke leemte in de literatuur aanpakken en inzichten verschaffen voor het ontwikkelen van gerichte interventies om de motivatie, fysieke activiteit en motorische vaardigheden te verbeteren, en zo levenslange gezonde gewoonten te bevorderen. algemeen welzijn van kinderen. Met behulp van kwantitatieve methoden, waaronder lineaire regressieanalyse en factoranalyse, maakt het onderzoek gebruik van de Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency 2 (BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005) en de Körpercoördinatie Test für Kinder (KTK) om de motorische vaardigheden te beoordelen. Daarnaast wordt een aangepaste versie van de Behavioral Regulations in Physical Education Questionnaire (BRPEQ; Aelterman et al., 2012) gebruikt om de motivatie onder de deelnemers te meten. Het onderzoek omvat een steekproef van 2.403 leerlingen van 69 reguliere basisscholen en 20 speciale basisscholen, waarbij verschillende achtergrondkenmerken zoals regio, verstedelijking en schoolgrootte in aanmerking worden genomen om de representativiteit te waarborgen. De resultaten laten zien dat balans- en balvaardigheid een negatieve relatie hebben met extrinsieke motivatie en ook met het type onderwijs. Een hogere extrinsieke motivatie was geassocieerd met lagere scores op evenwicht en balvaardigheid. Voor andere combinaties van variabelen (intrinsieke motivatie, balans, balvaardigheid en coördinatie) werden echter positieve relaties gevonden. De conclusie van het onderzoek is dat het type onderwijs een belangrijke voorspeller is van motorische vaardigheden, maar geen invloed heeft op de relatie tussen motivatie en motorische vaardigheden. Motivatie voorspelt ook niet altijd significant de motorische vaardigheden. Dit impliceert dat interventies gericht op het vergroten van de motivatie, vooral in het speciaal onderwijs, effectief kunnen zijn bij het verbeteren van de motorische vaardigheden van kinderen. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om de langetermijneffecten van motivatieverhogende interventies op motorische vaardigheden te onderzoeken en andere factoren bloot te leggen die de motivatie en motorische vaardigheden kunnen beïnvloeden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vries, E. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:12
Last Modified: 02 Jul 2024 07:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3566

Actions (login required)

View Item View Item