Javascript must be enabled for the correct page display

Help!? De Mentale Gezondheid op mijn School.

Dokter, Lisa (2024) Help!? De Mentale Gezondheid op mijn School. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Orthopedagogiek-Lisa-Dokter-S5730163.pdf

Download (784kB) | Preview

Abstract

Leerlingen brengen een groot deel van hun tijd door op school, wat deze omgeving geschikt maakt voor het bevorderen van hun mentale gezondheid. Het implementeren van preventieve maatregelen kan bijdragen aan het verminderen van het risico op de ontwikkeling van mentale gezondheidsproblemen. Echter wordt het proces bemoeilijkt door het overweldigende aanbod van interventies en het gebrek aan richtlijnen om de meest effectieve interventies te bepalen. Het verkrijgen van inzicht in bevorderende en belemmerende factoren kan hierbij helpen. Daarom is onderzoek gedaan naar deze factoren met betrekking tot het preventief verbeteren van de mentale gezondheid op VO-scholen in de provincie Groningen. Professionals werkzaam op deze scholen werden benaderd. Zestien participanten vulden een vragenlijst in en zes namen deel aan semigestructureerde interviews. De resultaten tonen dat scholen een breed scala aan activiteiten aanbieden. De meeste scholen bieden activiteiten aan zoals de ontwikkeling van sociale vaardigheden, gedragsondersteuning en individuele begeleiding. Het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden kwam naar voren als de meest bevorderende factor, gevolgd door vroeg signaleren/preventief werken. Verder werd het belang van het mentoraat door verschillende participanten benadrukt. De factoren die als belemmerend worden beschouwd houden voornamelijk verband met de werkdruk van het schoolpersoneel. Weinig contactmomenten met de mentor werd als meest belemmerende factor ervaren voor de mentale gezondheid van leerlingen. Een belangrijke aanbeveling is om een landelijke richtlijn op te stellen die scholen een overzicht biedt van bevorderende en belemmerende factoren in het verbeteren van de mentale gezondheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:13
Last Modified: 02 Jul 2024 07:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3567

Actions (login required)

View Item View Item