Javascript must be enabled for the correct page display

Praktische adviezen over de omgang met dementiegerelateerde gedragsveranderingen voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking en dementie: een literatuurreview

Vilsteren, Anouk van (2024) Praktische adviezen over de omgang met dementiegerelateerde gedragsveranderingen voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking en dementie: een literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ScriptieAnoukvanVilsterenS4908023.pdf

Download (660kB) | Preview

Abstract

Het doel van deze studie was het onderzoeken van beschikbare adviezen voor familieleden en begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking en dementie, specifiek gerelateerd aan gedrags- en psychologische symptomen van dementie (BPSD). De gegevens voor deze studie werden verzameld door middel van literatuur- en documentonderzoek in wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke Nederlandse en Engelse literatuur, en in totaal werden 96 adviezen geïdentificeerd. De verzamelde adviezen zijn gesorteerd in zeven categorieën: eet- en drinkgedrag, muziek, activiteiten, herinneringen ophalen, omgeving, slaapproblemen, en communicatie & benadering. De gevonden adviezen werden ook vergeleken met de domeinen van de BPSD-DS II. Het niveau van onderbouwing van de adviezen is getest met behulp van een effectladder met vier niveaus: intuition-based, goed onderbouwd, empirische aanwijzingen uit grijze literatuur en empirische aanwijzingen uit wetenschappelijke literatuur. De meeste adviezen vallen onder de categorieën activiteiten, eet- en drinkgedrag en communicatie & benadering. Wat betreft de domeinen van de BPSD-DS II, wordt prikkelbaar gedrag het meest gerapporteerd. De adviezen gevonden in deze studie kunnen nuttig zijn voor begeleiders en familieleden van mensen met een verstandelijke beperking en dementie. Echter, wanneer we kijken naar de verschillende niveaus van onderbouwing, zijn de meeste adviezen intuition-based en ontbrak enige vorm van uitleg. Bovendien ervaren mensen met een verstandelijke beperking en dementie verschillende problemen en hebben daarom verschillende accenten in ondersteuning nodig. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met het domein of de categorie waarin de persoon de meeste moeilijkheden ervaart bij het zoeken naar bruikbare adviezen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:15
Last Modified: 02 Jul 2024 07:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3569

Actions (login required)

View Item View Item