Javascript must be enabled for the correct page display

Defining Teaching Assistants’ Roles in Inclusive Primary Schools in Northern Netherlands: A Qualitative Research.

Leutscher, Lieke (2024) Defining Teaching Assistants’ Roles in Inclusive Primary Schools in Northern Netherlands: A Qualitative Research. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
S4404424LiekeLeutscherBachelorThesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (559kB)

Abstract

Een van de redenen waarom het belangrijk is om de rol van Nederlandse onderwijs-assistenten te definiëren, is de controverse over hun inzet en de geschiktheid van hun rol bij het ondersteunen van leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften (SEN) in inclusieve scholen. Volgens een belangrijke studie in het Verenigd Koninkrijk (DISS-project) heeft de ondersteuning van onderwijsassistenten een negatieve impact op de academische vooruitgang van SEN-leerlingen (Webster et al., 2010). Inzicht in de bijdrage van onderwijsassistenten in Nederland kan leiden tot nodige veranderingen. Voordat de effectiviteit van hun rol kan worden bestudeerd, moet eerst hun rol gedefinieerd worden. De vraag die daarom beantwoord wordt is: ‘Hoe definiëren onderwijsassistenten hun rol in inclusieve basisscholen in Noord-Nederland?’ Door middel van semi-gestructureerde interviews werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Vijf onderwijsassistenten werden geworven via gemakssteekproeven. De inhoudsanalyse onthulde een veelzijdige rol, welke onderverdeeld lijkt te kunnen worden in een pedagogische rol en een niet-pedagogische rol. Beide rollen omvatten verschillende taken die ook weer pedagogisch en niet-pedagogisch van aard zijn. Daarnaast omvat de pedagogische rol de cruciale competenties voor de effectiviteit van onderwijsassistenten. Verder wordt binnen deze rol de manier waarop onderwijsassistenten hun rol differentiëren voor SEN-leerlingen besproken. Hoewel verder onderzoek met grotere steekproeven nodig is om de definitie van de rol van Nederlandse onderwijsassistenten verder te definiëren, geeft dit onderzoek al een eerste inzicht van deze definitie omdat hier nog weinig onderzoek naar is gedaan. Daarnaast draagt het bij aan de wereldwijde beweging om inclusieve praktijken te verbeteren. Sleutelwoorden: onderwijsassistent, inclusief basisonderwijs, rol, leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Tan, R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:19
Last Modified: 02 Jul 2024 07:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3571

Actions (login required)

View Item View Item