Javascript must be enabled for the correct page display

De Factoren die Leerkrachten Meenemen in het Heroverwegen en Eventueel Bijstellen van een Schooladvies.

Veldman, Milla (2024) De Factoren die Leerkrachten Meenemen in het Heroverwegen en Eventueel Bijstellen van een Schooladvies. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisMillaVeldmanS4368339.pdf

Download (462kB) | Preview

Abstract

In het Nederlandse onderwijssysteem wordt de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs bepaald door een tweedelig advies: de score op een gestandaardiseerde eindtoets en een schooladvies geformuleerd door de leerkracht. Als de score op de eindtoets hoger is dan het schooladvies, is de leerkracht verplicht het advies te heroverwegen en mogelijk aan te passen (enkel naar boven). Omdat de aanpassing van het schooladvies door de leerkracht wordt geformuleerd en geïmplementeerd, kan het advies gedeeltelijk gebaseerd zijn op de verwachtingen van de leerkrachten. Deze studie heeft als doel inzicht te krijgen in de factoren die leerkrachten in overweging nemen bij het heroverwegen en aanpassen van een schooladvies. De onderzoeksvraag is: "Welke factoren nemen leerkrachten mee in het heroverwegen en eventueel bijstellen van een schooladvies, en verschilt dit tussen leerkrachten?". De steekproef bestond uit 22 leerkrachten van groep 8 in Nederland. Er werd een verkennend onderzoek uitgevoerd met behulp van semigestructureerde interviews. De gegevens werden geanalyseerd door middel van thematische analyse. De resultaten wijzen uit dat leerlingfactoren zoals motivatie en werkhouding een cruciale rol spelen bij het heroverwegen van het schooladvies. Daarnaast wordt het advies van ouders door de meeste leerkrachten als relevant beschouwd. Een beperking van deze studie is dat het percentage mannelijke leerkrachten significant hoger is dan in de doelgroep. Tot slot wordt voor toekomstig onderzoek aanbevolen om mogelijke verschillen in perspectieven tussen het oude en nieuwe systeem te onderzoeken. Toekomstig onderzoek zou zich ook kunnen richten op andere betrokkenen, zoals docenten in het voortgezet onderwijs die een belangrijke rol spelen bij het accepteren van de aangepaste adviezen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Douma, N.H.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 08:15
Last Modified: 02 Jul 2024 08:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3577

Actions (login required)

View Item View Item