Javascript must be enabled for the correct page display

Begrijpend-leesonderwijs: perspectieven van leerkrachten over de huidige aanpak en de implementatie van close reading rondom zwakke lezers

Plegt, Britt (2024) Begrijpend-leesonderwijs: perspectieven van leerkrachten over de huidige aanpak en de implementatie van close reading rondom zwakke lezers. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk---Britt-Plegt---S3786064---AOLB4.pdf

Download (456kB) | Preview

Abstract

De achteruitgang van het begrijpend-leesniveau treft zwakke lezers het meest. Daarom is effectief begrijpend-leesonderwijs cruciaal voor deze groep. De vraag rijst op welke manieren leerkrachten momenteel zwakke lezers ondersteunen. Vervolgens zijn de perspectieven van leerkrachten betreffende de implementatie van de potentieel effectieve aanpak 'close reading' onderzocht. Dit kwalitatieve onderzoek, gebaseerd op interviews met zes middenbouwleerkrachten, onthulde verschillende aanpassingen voor zwakke lezers: (1) een verhoogde dosering van instructie, (2) het plaatsen van zwakke lezers in kleinere groepen en (3) het aanbieden van materiaal dat is afgestemd op de instructiebehoeften. Desondanks twijfelden sommige leerkrachten aan de effectiviteit van deze aanpassingen vanwege een gebrek aan middelen en tijd. Vervolgens is geconcludeerd dat een gebrek aan (1) persoonlijke controle, (2) een duidelijk doel en (3) een gevoel verbondenheid leerkrachten ontmoedigde om 'close reading' schoolbreed te implementeren. Bovendien dragen een gebrek aan tijd en middelen bij aan de weerstand omtrent de implementatie van 'close reading'. Gezien het feit dat de steekproefpopulatie vergelijkbaar is met de doelpopulatie, bieden de zes respondenten waardevolle inzichten in hun eigen onderwijs aan zwakke lezers. Echter, enkele beperkingen van deze studie moeten worden opgemerkt: de mogelijke subjectiviteit van de onderzoekers, de mogelijke sociaal wenselijke antwoorden van de leerkrachten en de inclusie van twee leerkrachten van groep 3, waar begrijpend lezen minder aan bod komt dan in andere klassen van de middenbouw. De bevindingen van deze studie kunnen niet worden gegeneraliseerd naar een grotere populatie, waardoor het wordt aanbevolen in toekomstig onderzoek een grotere steekproef te gebruiken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:17
Last Modified: 02 Jul 2024 07:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3578

Actions (login required)

View Item View Item