Javascript must be enabled for the correct page display

Betrokkenheid bij een GSA en ervaren welzijn: De rol van openheid over seksuele oriëntatie en gender.

Last, Noah (2024) Betrokkenheid bij een GSA en ervaren welzijn: De rol van openheid over seksuele oriëntatie en gender. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Betrokkenheid-bij-een-GSA-en-ervaren-welzijn.pdf

Download (301kB) | Preview

Abstract

Ondanks de grote acceptatie van gender en seksuele oriëntatie in Nederland, in vergelijking met andere landen, ervaart een grote groep LHBTIQ+-jongeren verminderd welzijn (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2020). Gender And Sexuality Alliances (GSAs) op school, lijken gerelateerd aan een hogere mate van welzijn onder LHBTIQ+-jongeren, desondanks is het nog onbekend welke GSA-gerelateerde factoren exact gerelateerd zijn aan het welzijn. De huidige studie onderzocht daarom de relatie tussen betrokkenheid binnen een GSA en het welzijn van LHBTIQ+-jongeren. Daarnaast werd de rol van openheid over hun gender en seksuele oriëntatie onderzocht. De bovengenoemde, mogelijke relaties zijn onderzocht aan de hand van een steekproef van N = 862 deelnemers in de leeftijd van 16 tot 21 jaar, door middel van een online enquête. Over het algemeen bleek een hogere mate van betrokkenheid bij de GSA, samen te gaan met een lagere mate van welzijn onder LHBTIQ+- jongeren. Daarbij bleek dat de mate van openheid over hun gender en seksuele oriëntatie, geen rol speelt in de relatie tussen betrokkenheid en welzijn. Daarentegen bleek wel dat LHBTIQ+-jongeren die een hogere mate van openheid over gender en seksuele oriëntatie laten zien, een hogere mate van welzijn ervaren. Toekomstig onderzoek is noodzakelijk om enerzijds de rol van betrokkenheid en openheid voor het welzijn binnen een GSA verder te onderzoeken, en anderzijds om andere GSA-gerelateerde factoren te onderzoeken die mogelijk een positieve relatie hebben met het welzijn van LHBTIQ+-jongeren. Trefwoorden Gender and Sexuality Alliance, LHBTIQ+, welzijn, betrokkenheid, openheid

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Baams, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:24
Last Modified: 02 Jul 2024 07:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3581

Actions (login required)

View Item View Item