Javascript must be enabled for the correct page display

De Meerwaarde van de Inzet van AR en VR in het Basisonderwijs: een Analyse van de Overtuigingen van Pabostudenten

Veldhuis, Kim (2024) De Meerwaarde van de Inzet van AR en VR in het Basisonderwijs: een Analyse van de Overtuigingen van Pabostudenten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
ScriptieKimVeldhuisS4392973.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (367kB)

Abstract

De integratie van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) in het onderwijs biedt steeds meer mogelijkheden, maar de implementatie ervan blijft beperkt. Deze studie onderzoekt de waargenomen onderwijskundige waarde van AR/VR onder pabostudenten, met de focus op de waarde voor verschillende groepen en vakken. Gegevens van 57 pabostudenten werden verzameld via een online enquête met vragen in de vorm van beoordelingen, schuifregelaars, open en meerkeuze. Een Friedman-test werd gebruikt om de gemiddelde rangorde van groepen te berekenen. Reacties op open vragen werden gecodeerd en geanalyseerd door middel van frequentieanalyse. De bevindingen toonden aan dat pabostudenten AR/VR het meest voordelig vinden voor groep vijf en zes. De meest genoemde redenen voor deze rangschikking vallen onder de thema's 'aansluiting bij de belevingswereld van leerlingen' en 'vakinhoud'. Bovendien identificeerden pabostudenten AR/VR als het meest waardevol voor milieukunde en maatschappijleer. De meest genoemde redenen voor het kiezen van vakken vallen onder de thema's 'authentieke leerervaringen' en 'begripsverbetering'. Deze resultaten geven aan dat pabostudenten de voordelen van AR/VR in de hogere groepen en voor milieukunde en maatschappijleer erkennen. Daarnaast benadrukken deze bevindingen het belang voor pabostudenten om meer te leren over de voordelen van AR/VR-gebruik in verschillende groepen en vakken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:29
Last Modified: 02 Jul 2024 07:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3582

Actions (login required)

View Item View Item