Javascript must be enabled for the correct page display

Educational leadership and teacher attrition: A quantitative investigation of how principal leadership affects early-career teachers’ intentions to quit within socioeconomic diversity

Nugteren, Kasper (2024) Educational leadership and teacher attrition: A quantitative investigation of how principal leadership affects early-career teachers’ intentions to quit within socioeconomic diversity. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelors-thesis-Kasper-final-version.pdf

Download (529kB) | Preview

Abstract

Uitval van beginnende docenten in het primair en secundair onderwijs is een dusdanig groot probleem dat het wordt gezien als een gevaar voor onderwijskwaliteit en -gelijkheid wereldwijd, met name in gebieden waar sprake is van relatief lage sociaaleconomische status (SES). In de literatuur en praktijk wordt er focus gelegd op inductieprocessen die beginnende docenten ondersteunen tijdens de zware eerste jaren van hun carrière. Deze processen kunnen worden gefaciliteerd door schoolleiders, welke vaak een cruciale rol spelen in het vestigen van een goed onderwijsklimaat voor zowel leerling als docent. Dit onderzoek beoogt daarom de volgende vraag te beantwoorden: wat is de relatie tussen schoolhoofdleidershap en intenties om te stoppen bij beginnende docenten, en hoe zou SES van een leerlingsamenstelling deze relatie kunnen modereren? Daarnaast verkent dit onderzoek de vraag welk element van leiderschap het blijven van docenten faciliteert. Om deze vragen te beantwoorden heeft dit onderzoek antwoorden op een enquête geanalyseerd, afgenomen bij 190 Nederlandse docenten uit het primair en secundair onderwijs. De vragen over schoolhoofdleiderschap zijn gebaseerd op het werk van Moolenaar en collega’s (2010). De resultaten toonden een significante negatieve correlatie tussen kwaliteit van schoolhoofdleiderschap en intenties om te stoppen bij de docenten, maar zonder grote verschillen tussen SES-niveaus. Daarnaast werd visievorming als significant element van schoolhoofdleiderschap geconstateerd om lagere intenties om te stoppen te voorspellen. De resultaten van dit onderzoek bevestigen de belangrijke rol die schoolleiders kunnen spelen en pleiten bovendien voor sterke leiderschapsontwikkelingsinitiatieven die een positief onderwijsklimaat goed mogelijk maken, opdat uitval onder beginnende docenten wordt geminimaliseerd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Coppe, T.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 09:09
Last Modified: 02 Jul 2024 09:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3583

Actions (login required)

View Item View Item