Elshof, S.E. (2024) Een kwalitatief onderzoek naar de uitkomsten van kleinschalige woonvoorziening X in termen van doelrealisatie, stabiliteit en tevredenheid. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukSuzanElshofS4944275-5.pdf Download (412kB) | Preview |
Abstract
Deze studie onderzoekt de ervaringen van jeugdigen, ouders en professionals met betrekking tot de uitkomsten van jeugdplaatsingen in een kleinschalige residentiële zorginstelling gedurende 1,5 jaar, met de focus op het bereiken van doelen, stabiliteit en tevredenheid. In de eerste helft van 2023 ontvingen 384.000 jongeren in Nederland jeugdzorg, waarvan 1.250 in gesloten residentiële zorg, de meest restrictieve vorm van jeugdzorg. Kritiek op gesloten residentiële zorg heeft geleid tot de ontwikkeling van kleinschalige residentiële voorzieningen, gericht op het creëren van een positief pedagogisch klimaat met een klein, stabiel team van zorgverleners. Het kwalitatieve onderzoek, goedgekeurd door de ethische commissie, bestond uit retrospectieve semigestructureerde interviews met zeven jongeren, elf professionals en één ouder. De gegevens werden geanalyseerd met behulp van thematische analyse vanuit een multi-informantenperspectief. De resultaten toonden gemengde ervaringen vanuit verschillende perspectieven. Terwijl professionals een afname van zelfbeschadigend gedrag rapporteerden, meldden jongeren en ouders aanhoudende depressieve symptomen en middelenmisbruik. Stabiliteit kwam naar voren als cruciaal, waarbij jongeren die minder verhuizingen meemaakten een betere continuïteit, kalmte en positieve ontwikkeling rapporteerden. De tevredenheid varieerde; de meeste jongeren waardeerden de omgeving en de nabijheid van professionals, maar sommigen merkten inconsistenties op en wensten een betere introductie bij nieuwe professionals. De bevindingen onderstrepen het belang van een stabiel, positief pedagogisch klimaat voor positieve behandelresultaten. Het onderzoek suggereert dat kleinschalige voorzieningen een veiligere en meer ondersteunende omgeving kunnen creëren in vergelijking met grotere instellingen, hoewel blijvende aandacht voor geestelijke gezondheidszorg en stabiliteit essentieel is.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Zijlstra, A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 07:25 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 07:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3584 |
Actions (login required)
View Item |