Javascript must be enabled for the correct page display

Strategieën voor vertrouwen tijdens het samenwerkend leren in het hoger onderwijs: Een systematische literatuurreview

Amar, Liron (2024) Strategieën voor vertrouwen tijdens het samenwerkend leren in het hoger onderwijs: Een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie-scriptie-liron-amar.pdf

Download (454kB) | Preview

Abstract

Samenwerkend leren is een veelgebruikte manier in het hoger onderwijs om actief leren onder studenten te bevorderen, wat kan leiden tot verbetering van professionele vaardigheden voor het toekomstige beroepenveld. Ondanks deze effectieve strategie ondervinden docenten en leerlingen verschillende implementatieproblemen tijdens het proces van samenwerkend leren. Om als docent bij te dragen aan een effectieve samenwerking is vertrouwen nodig tussen de leerlingen in de samenwerkingsgroep. Tijdens het samenwerkend leren kunnen leerlingen in een interculturele samenwerkingsgroep extra obstakels tegenkomen, waaronder misverstanden, andere verwachtingen en visies. Het doel van deze systematische literatuuronderzoek was om meer inzicht te krijgen in de bekende strategieën die leraren kunnen gebruiken om het vertrouwen tussen leerlingen in het algemeen en tussen interculturele leerlingen in een samenwerkende groep tijdens samenwerkend leren te vergroten. Hiervoor zijn in totaal 13 onderzoeken geïdentificeerd. De resultaten die voortkomen uit de thematische analyse identificeren verschillende soorten beschrijvende of interventiestrategieën. Deze strategieën richten zich onder meer op effectieve communicatie, tijd, peer-tutoring en collaboratieve creativiteit. De aanbevelingen voor toekomstig onderzoek zijn in de eerste plaats onderzoek dat specifiek gericht is op een strategie die het vertrouwen onder studenten bevordert. Daarnaast is verder onderzoek naar vertrouwen tussen interculturele samenwerkingsgroepen wenselijk. Een implicatie voor de praktijk die beide onderzoeksvragen betreft, is dat in het hoger onderwijs (meer) rekening kan worden gehouden met het gunnen van tijd om vertrouwen te ontwikkelen in een samenwerkingsproject.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 08:34
Last Modified: 02 Jul 2024 08:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3585

Actions (login required)

View Item View Item