Regtuijt, Aniek (2024) De invloed van vriendschapsidentiteit op de relatie tussen neuroticisme en depressieve klachten bij jongeren. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Thesis-Aniek-Regtuijt-eindversie--kopie.pdf Download (600kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek is gekeken naar de relatie tussen neuroticisme, vriendschapsidentiteit en depressieve klachten bij adolescenten. Hierbij is gekeken naar de rol die ‘commitment’, ‘in-depth exploration’ en ‘reconsideration of commitment’ hebben in het ontwikkelen van depressieve klachten bij jongeren met neurotisistische kenmerken. De verwachting was dat ‘commitment’ een beschermde factor zou zijn en ‘reconsideration of commitment’ een risicofactor. ‘In-depth exploration’ zou naar verwachting geen siginificante invloed hebben op de relatie tussen neuroticisme en depressieve klachten. De data van het eerste meetmoment uit de SPACE II zijn gebruikt om de moderatie-effecten van de drie vriendschapsidentiteiten te berekenen. Tegen verwachting in bleek ‘commitment’ geen invloed te hebben op de relatie tussen neuroticisme en depressieve. ‘In-depth exploration’ en ‘reconsideration of commitment’ bleken wel een significante invloed te hebben; ‘in-depth exploration’ fungeerde in deze studie als een beschermende factor en ‘reconsideration of commitment’ fungeerde (zoals verwacht) als risicofactor. Het modererende effect van ‘commitment’ op de relatie tussen neuroticisme en depressieve klachten was niet significant; het niveau van ‘commitment’ in vriendschapsidentiteit lijkt geen invloed te hebben op de relatie tussen neuroticisme en depressie bij de participanten uit de steekproef. Deze bevindingen suggereren dat de vriendschapsidentiteiten ‘in-depth exploration’ en ‘reconsideration of commitment’ een rol spelen in de relatie tussen neuroticisme en depressieve klachten. Dit kan waardevolle inzichten bieden voor interventies en preventieprogramma's gericht op het verminderen van depressieve klachten bij jongeren door aandacht te vestigen op het versterken van de diepgaande verkenning in vriendschappen en het verminderen van het heroverwegen van huidige vriendschappen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Sijtsema, J.J. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 09:08 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 09:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3586 |
Actions (login required)
View Item |