Akker, Kirsten van den (2024) Een studie naar de zelfregulatievaardigheden als voorspeller voor de leerprestaties op begrijpend lezen van Nederlandse leerlingen van 8 tot en met 10 jaar. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Zelfregulatievaardigheden-en-begrijpend-lezenKirsten-van-den-Akkers4366050PDF.pdf Download (443kB) | Preview |
Abstract
De gemiddelde leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen blijft dalen. Goed kunnen lezen is echter een essentiële vaardigheid voor het functioneren op school en in de samenleving. Hoewel zelfregulatievaardigheden positief gerelateerd zijn aan leerprestaties blijken leerkrachten deze vaardigheden onvoldoende aan te leren en te stimuleren. Deze studie heeft onderzocht of er een relatie bestaat tussen de drie zelfregulatievaardigheden en de leerprestaties op begrijpend lezen van leerlingen van 8 tot en met 10 jaar. Er was een eenmalige online zelfevaluatievragenlijst ontwikkeld om inzicht te krijgen in het gebruik van de zelfregulatievaardigheden en de ruwe score op de Cito-toets Begrijpend lezen te verkrijgen. De resultaten zijn verzameld van week 12 tot en met week 14 (N = 159). Er zijn drie eenvoudige regressieanalyses en één meervoudige regressieanalyse uitgevoerd om te meten of er een significante relatie was tussen de drie zelfregulatievaardigheden en de leerprestaties op begrijpend lezen. Uit de resultaten van de meervoudige regressieanalyse bleek dat de combinatie van de cognitieve, motivationele en metacognitieve zelfregulatievaardigheden 15,3% van de variantie van de leerprestaties op begrijpend lezen verklaarde. Alleen de motiverende zelfregulatievaardigheden hadden een significante en positieve relatie met de leerprestaties op begrijpend lezen. Daarom moeten de motivationele leerstrategieën tijdens begrijpend lezen meer worden aangeleerd en gestimuleerd. Voor de ruwe score op de Cito-toets Begrijpend lezen waren verschillende typen toetsen ingevuld, waardoor dit mogelijk invloed kon hebben op de psychometrische eigenschappen. Trefwoorden: zelfregulatie, leerstrategieën en begrijpend lezen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 09:02 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 09:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3587 |
Actions (login required)
View Item |