Javascript must be enabled for the correct page display

De positieve effecten van peer-ondersteunend leren op de academische prestaties van geneeskunde studenten: een literatuuronderzoek

Wilmink, Annelon (2024) De positieve effecten van peer-ondersteunend leren op de academische prestaties van geneeskunde studenten: een literatuuronderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie-Annelon-Wilmink-S4612949.pdf

Download (275kB) | Preview

Abstract

Geneeskundestudenten ervaren veel stress, omdat het medisch onderwijs zich kenmerkt door het veeleisende en stressvolle karakter ervan. Bovendien verandert de zorgsector voortdurend, waardoor er een hoge werkdruk ontstaat voor het zorgpersoneel. Goede leermethoden kunnen stress verminderen, de academische prestaties verbeteren en studenten in staat stellen beter om te gaan met de steeds veranderende gezondheidssector. Het doel van dit literatuuronderzoek is daarom om een ​​overzicht te geven van de effecten van peer-ondersteund leren op de academische resultaten van studenten die geneeskunde studeren. Twintig artikelen zijn in deze review opgenomen en op basis van hun uitkomsten in drie secties gecategoriseerd. De drie secties waren directe positieve effecten, indirecte positieve effecten en neutrale of negatieve effecten. Uit dit literatuuronderzoek blijkt dat er een positief effect lijkt te zijn van peer-ondersteund leren op de studieresultaten van studenten die geneeskunde studeren. Directe positieve effecten zijn hogere examenresultaten door programma’s als Near-Peer Teaching of Team Based Learning. Indirecte positieve resultaten zijn betere professionele vaardigheden en een betere motivatie. Sommige artikelen vonden gemengde of neutrale effecten, waarbij de peer-ondersteunde leermethode vooral positief was voor leerlingen die vóór de interventie lager scoorden dan hun klasgenoten. Het wordt aanbevolen dat medische faculteiten methoden van peer-ondersteund leren in hun curricula implementeren. Er kunnen regelmatig peer-tutorsessies worden georganiseerd om de academische prestaties van alle studenten te verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:28
Last Modified: 02 Jul 2024 07:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3590

Actions (login required)

View Item View Item