Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van leerkrachthandelen op de meertalige taalontwikkeling van kleuters

Verweij, Lotta (2024) De invloed van leerkrachthandelen op de meertalige taalontwikkeling van kleuters. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukTaalontwikkeling-meertalige-kleutersLVerweijdef.pdf

Download (621kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek is om de relatie tussen het handelen van leraren en de meertalige taalontwikkeling van kleuters te onderzoeken. Dit gebeurde door middel van een systematisch literatuuronderzoek. Van de 118 artikelen die met behulp van wetenschappelijke databases zijn gevonden, zijn zeven artikelen opgenomen in de resultatensectie van dit onderzoek. Er is weinig onderzoek gedaan naar evidence-based interventies ter ondersteuning van de meertalige taalontwikkeling, maar een aantal concepten kwamen vaker naar voren. Leraren hadden in hun lessen vaak een translangual pedagogical aanpak. Ze gebruikten ook codeswitching en scaffolding om kinderen te helpen bij meertalige interacties. Vanwege het kleine aantal studies dat is opgenomen en de beperkingen van de studies, kan voorzichtig worden geconcludeerd dat het handelen van leraren invloed heeft op de meertalige taalontwikkeling.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 08:02
Last Modified: 02 Jul 2024 08:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3593

Actions (login required)

View Item View Item