Javascript must be enabled for the correct page display

Dossiers in perspectief

Boels, Joyce (2024) Dossiers in perspectief. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisBoelsS2713225.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (463kB)

Abstract

Dit onderzoek richt op de ervaringen omtrent dossiervoering van jeugdprofessionals binnen WIJ Groningen. Vanuit de literatuur blijkt dat er jeugdprofessionals met name veel tijdsdruk en administratieve last ervaren als het gaat om dossiervoering. Tevens blijk ook dat er een verschil zit in hoe professionals informatie in het dossier opnemen en met welk doel zij een dossier inrichten. Ook beschrijven verschillende onderzoeken dat jeugdigen zich niet altijd herkennen in de informatie in hun dossier en twijfelen zij over hoe hun belang voorop wordt gesteld. Dit heeft geleid tot de vraag: ‘Wat zijn de ervaringen van jeugdprofessionals van WIJ Groningen met dossiervoering en op welke manier kan de dossiervoering verbeterd worden?’. Dit heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de ervaringen omtrent dossiervoering binnen WIJ Groningen en hoe dit eventueel verbetert kan worden. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er interviews afgenomen bij acht participanten die werkzaam zijn binnen WIJ Groningen. Uit de bevindingen van het onderzoek blijkt dat jeugdprofessionals binnen WIJ Groningen met name veel onduidelijkheid ervaren in hoe een dossier moet worden ingericht. Tevens ervaren zij veel werkdruk ten aanzien van dossiervoering en zijn zij niet tevreden over hoe de dossiervoering wordt ingericht. Als verbetermogelijkheden dragen zij hiervoor aan dat er een duidelijk werkproces kan worden gemaakt en dat er meer aandacht en bewustwording moet komen voor dossiervoering. Tevens geven zij aan dat er meer training zou moeten komen ten aanzien van dossiervoering en dat de betrokkenheid van de jeugdige vergroot moet worden. Overwegend kan worden geconcludeerd dat de ervaringen op het gebied van dossiervoering binnen WIJ Groningen negatief zijn, waarbij er uitzonderlijk ook positieve ervaringen zijn.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 08:01
Last Modified: 02 Jul 2024 08:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3594

Actions (login required)

View Item View Item