Javascript must be enabled for the correct page display

Laaggeletterdheid Ontcijferd

Langlois, Eileen (2024) Laaggeletterdheid Ontcijferd. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
LangloisS5783852ThesisVersie1-.pdf

Download (466kB) | Preview

Abstract

Laaggeletterdheid Ontcijferd betreft een casestudie binnen de onderwijsinstelling Terra MBO. Uit een analyse van de taalprojectgroep binnen Terra MBO is gebleken dat 68% van de eerstejaarsstudenten van schooljaar 2022-2023 onder het referentieniveau 2F scoorde op de voortgangstoets voor leesvaardigheid en daarmee kan worden beschouwd als laaggeletterd. Doormiddel van descriptief onderzoek is de associatie tussen studentkenmerken en de ontwikkeling van leesvaardigheden tussen het voortgezet onderwijs en het eerste semester op het mbo onderzocht, als startpunt voor de vorming van het taalbeleid binnen Terra MBO. De resultaten tonen een significant verband aan tussen onderwijsniveau en het afnemen of stagneren van leesvaardigheden gedurende het eerste semester op het mbo ten opzichte van het centraal examen op het voortgezet onderwijs. Tevens zijn er significante associaties gevonden tussen de ontwikkeling van leesvaardigheden en geslacht. De onderzoeksvraag: ‘Op welke mbo-studenten zou het taalbeleid zich moeten richten om extra ondersteuning aan te bieden bij laaggeletterdheid?’, kan beantwoord worden, met name gericht op studenten van mbo-niveau 2 en 3 evenals studenten die instromen vanuit vmbo-basisberoepgerichte leerweg. Deze resultaten onderstrepen het belang van het kiezen van interventies gericht op het verbeteren van de leesvaardigheid van studenten op lagere mbo-niveaus. Daarnaast geldt voor eerstejaarsstudenten die instromen op het mbo met taalvaardigheden onder referentieniveau 2F, dat de meeste studenten stagneren in de ontwikkeling van deze vaardigheden gedurende het eerste semester. Omdat uit onderzoek blijkt dat taalniveaus gedurende één schooljaar nauwelijks vooruitgaan, wordt het belang van vroegtijdige interventies benadrukt bij eerstejaarsstudenten (Scharten et al., 2015).

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:59
Last Modified: 02 Jul 2024 07:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3595

Actions (login required)

View Item View Item