Scholte, Jonne (2024) The influence of informal support on job satisfaction and in turn retention of beginning Dutch and Belgian primary and secondary school teachers. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
BachelorthesisJonneScholteFinal07062024.pdf Download (563kB) | Preview |
Abstract
Deze studie onderzocht de relatie van informele ondersteuning op de intentie om te stoppen, met werktevredenheid als mediërende factor, en maakte onderscheid tussen beginnende leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Doelstellingen waren (1) inzicht verschaffen in het belang van informele ondersteuning op werktevredenheid en de intentie om te stoppen, en (2) dit effect vergelijken tussen leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Een mediatiemodel werd gebruikt voor de analyse. De deelnemers (n = 1779) waren beginnende leraren in Franstalig België en Nederland. De bevindingen suggereren een gedeeltelijk gemedieerd effect van informele ondersteuning op de intentie om te stoppen door werktevredenheid. Over het algemeen betekent dit dat beginnende leraren meer tevreden zijn met hun baan en minder geneigd zijn te stoppen wanneer ze meer informele ondersteuning krijgen. Uit de differentiatie tussen leraren in het basisonderwijs en leraren in het voortgezet onderwijs is gebleken dat voor leraren in het basisonderwijs er een gedeeltelijk gemedieerd effect plaat vindt, terwijl er bij leraren in het voortgezet onderwijs alleen een direct effect gevonden is. Voor leraren in het basisonderwijs betekent dit dat wanneer ze meer informele ondersteuning krijgen, ze meer tevreden zijn over hun baan en minder geneigd zijn om te stoppen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Coppe, T. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 07:30 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 07:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3596 |
Actions (login required)
View Item |