Javascript must be enabled for the correct page display

Het financieringsproces van psychosociale assistentiehonden: Invloed op het welzijn van jongeren met mentale problemen

Dam, Lieke van (2024) Het financieringsproces van psychosociale assistentiehonden: Invloed op het welzijn van jongeren met mentale problemen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Lieke-van-Dam-S4865502.pdf

Download (384kB) | Preview

Abstract

Psychosociale assistentiehonden worden ingezet voor jongeren met mentale problemen. Het verkrijgen van een assistentiehond is echter erg duur en daarom wordt er voor de financiering vaak aangeklopt bij zorgverzekeraars of gemeenten. Deze studie heeft de invloed van het gemeentelijke financieringsproces op de mentale gezondheid van jongeren van 17-29 jaar onderzocht. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van acht diepte-interviews en de resultaten werden beschreven met behulp van een codeboom. De resultaten tonen aan dat jongeren over het algemeen negatieve ervaringen hebben met het gemeentelijke financieringsproces. Volgens hen is het een onzeker en langdurig proces dat voornamelijk veel stress en paniek veroorzaakte. De jongeren noemden ook veel verbeterpunten, zoals duidelijke richtlijnen en communicatie. Het gemeentelijke financieringsproces heeft dus een aanzienlijke impact op het welzijn van jongeren met mentale problemen. Dit toont aan waarom het belangrijk kan zijn dat de groep die een psychosociale assistentiehond nodig heeft, efficiënter en sneller geholpen moet worden. Wellicht dat er in vervolgonderzoek nog verder ingegaan kan worden waar de duidelijke richtlijnen uit moeten bestaan en kan het perspectief van de gemeente meegenomen worden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:30
Last Modified: 02 Jul 2024 07:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3597

Actions (login required)

View Item View Item