Hollander, L.F. den (2024) De samenhang tussen ouderlijk smartphonegebruik en ouder-kind interacties: een literatuurstudie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie-L-den-Hollander-S4931106.pdf Download (702kB) | Preview |
Abstract
Smartphonegebruik is geïntegreerd geraakt in het dagelijks leven van veel mensen, inclusief ouders. Hoewel schermgebruik door kinderen een voortdurend onderzoeksonderwerp is, is er minder duidelijk over de mogelijke gevolgen van smartphonegebruik door ouders in het bijzijn van hun kinderen. Dit literatuuronderzoek beoogt die kloof te overbruggen door de onderzoeksvraag te onderzoeken: ‘Wat is er bekend over een mogelijke samenhang tussen ouderlijk smartphonegebruik en ouder-kindinteractie?’ In dit literatuuronderzoek zijn vijftien onderzoeken opgenomen met zowel kwantitatieve als kwalitatieve designs. Met behulp van observaties in gecontroleerde en openbare omgevingen hadden de opgenomen onderzoeken tot doel een beter inzicht te krijgen in de manier waarop smartphonegebruik de interactie tussen ouders en kinderen beïnvloedt. De resultaten van alle onderzoeken lieten een negatief verband zien tussen smartphonegebruik door ouders en de interactie tussen ouders en kinderen. Ouders werden gemiddeld minder responsief, praatten minder en waren minder contingent in hun reacties op hun kinderen, terwijl ze smartphones gebruikten. De voorzichtige conclusie kan worden getrokken dat er een negatieve samenhang bestaat tussen smartphonegebruik door ouders en ouder-kindinteractie. Er worden suggesties voor verder onderzoek besproken, zoals het ontwikkelen van betrouwbaardere manieren om smartphonegebruik te meten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 07:56 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 07:56 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3599 |
Actions (login required)
View Item |