Leistra, Irma (2022) Het Effect van Verplicht Thuis Studeren vanwege COVID-19 op Tevredenheid over de Leerervaring, Mate van Samenwerken en Positieve Interdependentie bij Bachelorthese Studenten. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Bachelorthese - i.m.leistra - s3788644 - PDF.pdf Restricted to Registered users only Download (282kB) |
|
Text
Toestemming excie.pdf Restricted to Registered users only Download (104kB) |
Abstract
In deze bachelorthese wordt onderzocht wat het effect is van verplicht thuis studeren door de coronacrisis op de leerervaring die psychologie studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen hebben tijdens het bachelortheseproject. Er wordt gekeken naar het effect hiervan op de tevredenheid over de leerervaring, de mate van samenwerken en positieve interdependentie. Tevredenheid over de leerervaring zegt iets over de kwaliteit van het onderwijs. Samenwerkend leren en positieve interdependentie zijn samen belangrijke factoren die, indien aanwezig, de tevredenheid over de leerervaring positief beïnvloeden. Op basis van literatuur die het effect van de coronacrisis op studenten weergeeft in termen van onder andere motivatie, verwachtten wij dat het verplicht thuis studeren door de coronacrisis een negatief effect zou hebben op de drie variabelen. Doormiddel van een vragenlijst is op twee meetmomenten data verzameld van studenten die ofwel in een volledig online onderwijssetting zaten ofwel in een hybride onderwijssetting waarin fysiek afspreken mogelijk was. Uit de MANOVA-analyse kwam geen verschil tussen de onderwijssettingen naar voren in tevredenheid over de leerervaring, mate van samenwerking en positieve interdependentie. In beide groepen scoorden de studenten gemiddeld hoog op de tevredenheid over de leerervaring. Geconcludeerd werd dat voor het uitvoeren van een gezamenlijk universitair onderzoeksproject de plaats van instructie en de samenwerking, niet of nauwelijks van belang is en dat de kwaliteit van onderwijs in termen van tevredenheid over de leerervaring gewaarborgd is in een online en hybride onderwijssetting. Trefwoorden: online onderwijs, hybride onderwijs, COVID-19, tevredenheid, samenwerkend leren, sociale interdependentie theorie
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Heesink, J.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 01 Apr 2022 07:41 |
Last Modified: | 01 Apr 2022 07:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/360 |
Actions (login required)
View Item |