Javascript must be enabled for the correct page display

Depressieve symptomen bij jongeren in het voortgezet onderwijs in Nederland: De rol van peergroep status en ouderlijke responsiviteit

Krol, Cato (2024) Depressieve symptomen bij jongeren in het voortgezet onderwijs in Nederland: De rol van peergroep status en ouderlijke responsiviteit. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukCatoKrol.pdf

Download (814kB) | Preview

Abstract

In de afgelopen decennia is er een toename van depressieve symptomen, met name onder adolescenten. Om de factoren die samenhangen met depressieve symptomen beter te begrijpen, onderzoekt deze studie de relatie tussen depressieve symptomen en peergroep status onder Nederlandse adolescenten en verkent in hoeverre responsiviteit in de opvoeding een beschermende rol speelt in deze relatie. Deze kwantitatieve cross-sectionele studie analyseerde data van 768 Nederlandse middelbare scholieren (M leeftijd =13,9), waarvan 52,9% jongens waren. Twee vormen van peergroep status, sociale preferentie en populariteit, werden gemeten met behulp van peernominaties. Responsiviteit in de opvoeding en depressieve symptomen werden gemeten met zelfrapportages. Uit de resultaten bleek dat hogere scores op sociale preferentie samenhingen met minder depressieve symptomen. Er werd geen significant verband gevonden tussen populariteit en depressieve symptomen. Adolescenten die meer warmte en steun van hun ouders ervaarden, rapporteerden minder depressieve symptomen, maar responsiviteit in de opvoeding had geen modererend effect op de relatie tussen peergroep status en depressieve symptomen. Het onderzoek concludeert dat sociale preferentie een rol speelt bij het hebben van depressieve symptomen, maar dat responsiviteit in de opvoeding deze relatie niet beïnvloedt. Toekomstig longitudinaal onderzoek is nodig om causale verbanden beter te begrijpen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sijtsema, J.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:54
Last Modified: 02 Jul 2024 07:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3600

Actions (login required)

View Item View Item