Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van hulpverleners binnen Yorneo met de implementatie van een vragenlijst specifiek gericht op scheidingshulp

Vries, B.J. de (2024) Ervaringen van hulpverleners binnen Yorneo met de implementatie van een vragenlijst specifiek gericht op scheidingshulp. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Beau-de-Vries.pdf

Download (7MB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van hulpverleners binnen Yorneo met de implementatie van een vragenlijst specifiek gericht op scheidingshulp (de SCRES). De SCRES is een vragenlijst die de ernst van de problematiek van de doelgroep bij aanvang en het effect van de behandeling meet. Tot nu toe is er nog geen onderzoek gedaan naar de implementatie van de SCRES binnen een jeugdhulporganisatie, ondanks dat dit essentieel is om zicht te krijgen op wat het gebruik van de SCRES oplevert en om op lange termijn betere zorg te kunnen bieden. Dit onderzoek betrof een mixed-methods onderzoek. Er zijn vragenlijsten verspreid onder de zestien hulpverleners van Hulp Na Scheiding binnen Yorneo. Vervolgens is op basis van de informatie uit de vragenlijsten een focusgroep georganiseerd waarbij vijf van deze professionals aanwezig waren. Uit de resultaten komt naar voren dat hulpverleners over het algemeen neutrale verwachtingen hadden ten aanzien van het gebruik van de SCRES. De meeste hulpverleners geven aan meer voordelen dan nadelen te ervaren van het werken met de SCRES. De uitkomsten van de SCRES worden door de hulpverleners op verschillende manieren gebruikt, zoals in gesprekken met ouders, als houvast tijdens het hulpverleningstraject en om zicht te krijgen op de verschillen tussen ouders. Al deze ervaringen hebben invloed op het verloop van de implementatie van de SCRES. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de implementatie van de SCRES bij andere of meerdere jeugdhulporganisaties tegelijkertijd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:55
Last Modified: 02 Jul 2024 07:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3601

Actions (login required)

View Item View Item