Javascript must be enabled for the correct page display

Differentiatie in de wiskundemethode ‘Getal & Ruimte’ voor leerjaar 2 van het vmbo

Kooi, Marion (2024) Differentiatie in de wiskundemethode ‘Getal & Ruimte’ voor leerjaar 2 van het vmbo. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
BachelorwerkstukMarion-KooiS4407040.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (442kB)

Abstract

De dalende wiskundeprestaties in het vmbo geven aanleiding tot het onderzoeken van de niveaudifferentiatie tussen de verschillende leerwegen in het vmbo in de wiskundemethode ‘Getal & Ruimte’. Uit onderzoek blijkt namelijk dat lesmethodes grotendeels de inhoud en de opbouw van de les bepalen en mogelijk de wiskundeprestaties beïnvloeden. De onderzoeksvraag die in deze studie centraal staat is: Hoe wordt gedifferentieerd in de wiskundemethode ‘Getal & Ruimte’ voor leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs tussen de niveaus vmbo-kader, vmbo-gl/tl en havo?. Middels een documentanalyse zijn de verschillen tussen het boek voor vmbo-k(g)t en vmbo-tl.havo voor leerjaar 2 onderzocht. Uit deze analyse is gebleken dat er vooral verschillen zijn in het aanbod aan onderwerpen/leerdoelen en de bijbehorende opgaven. Hierbij is er meer niveaudifferentiatie opgemerkt tussen de niveaus vmbo-tl en havo, dan tussen de niveaus vmbo-kader en vmbo-tl/gl. Er kunnen nog geen definitieve conclusies getrokken worden voor de praktijk, omdat de huidige studie een klein onderdeel is van een overkoepelend onderzoeksproject. Daarnaast bleek het coderingsinstrument, ontwikkeld volgens de taxonomie van Bloom, minder geschikt om de complexiteit van de leerdoelen voor wiskunde te meten. Hierdoor zijn de resultaten van deze deelvraag mogelijk minder bruikbaar. Naast het feit dat er alleen conclusies kunnen worden getrokken in combinatie met de andere resultaten in het grotere onderzoeksproject, zou een onderzoek naar differentiatie in lesmethodes voor de bovenbouw van het vmbo mogelijk verdere inzichten kunnen geven in de inrichting van het vmbo.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:45
Last Modified: 02 Jul 2024 07:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3604

Actions (login required)

View Item View Item