Smid, Lotte (2024) De invloeden van ouder- en gezinskenmerken op de taalontwikkeling van jonge kinderen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
bachelorwerkstukS4817591.pdf Download (491kB) | Preview |
Abstract
Nederlandse studenten scoren niet langer bovengemiddeld en de onderwijskloof wordt groter. Deze studie onderzoekt de invloeden van ouderlijke en familiale kenmerken op de taalontwikkeling van jonge kinderen. De significantie van ouderlijke en familiale factoren voor de taalontwikkeling van kinderen wordt benadrukt. Er wordt een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd om een overzicht te geven van de bestaande literatuur over dit onderwerp, met veertien relevante artikelen. Uit de review blijkt dat vijf artikelen significante correlaties aantonen tussen het opleidingsniveau van de ouders en de taalontwikkeling van kinderen, en drie artikelen vinden significante relaties tussen de kwaliteit van de leeromgeving thuis en de taalontwikkeling. Bovendien geven sommige artikelen significante negatieve associaties aan tussen ouderlijke depressie, het hebben van broers en zussen, en taalontwikkeling. De gevonden resultaten met betrekking tot de invloed van SES zijn in lijn met de verwachtingen. De factor waarvoor het meeste bewijs is gevonden in de studies is ouderlijke opleiding. Op basis van deze studie en eerder onderzoek kan een redelijke conclusie worden getrokken over de relatie tussen het opleidingsniveau van ouders en taalontwikkeling. Verder onderzoek is wenselijk om een dieper inzicht te krijgen in de complexe wisselwerking tussen ouderlijke en familiale kenmerken en de taalontwikkeling van kinderen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 07:39 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 07:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3609 |
Actions (login required)
View Item |