Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van Taal als Tool op open vragen en creativiteit

Dellemijn, Esmee (2022) De invloed van Taal als Tool op open vragen en creativiteit. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
eindversie_masterscriptie_ELMDellemijn_s3784339.pdf

Download (576kB) | Preview

Abstract

Het huidige onderzoek onderzocht de invloed van de interventie Taal als Tool op het aantal open vragen dat leerkrachten stelden en de verbale creativiteit van leerlingen. Er zijn video- opnames gebruikt van de leerkrachten die wetenschaps- en technieklessen gaven aan kleuters. Deze videobestanden kwamen uit een al bestaande dataset. Iedere les werd gegeven aan drie tot zes leerlingen en in totaal zijn achtentwintig opnamen van veertien leerkrachten gebruikt. Voor iedere leerkracht een opname van een les voor de ‘Language as a Tool’-interventie en een opname van een les na de interventie. De leerkrachten werden in twee groepen verdeeld gebaseerd op ervaring, hierdoor ontstond de ‘beginnende’ groep en de ‘ervaren’ groep. De meeste opnames waren al getranscribeerd, sommige moesten nog getranscribeerd worden en vervolgens zijn alle opnamen gecodeerd. Voor de verbale uitingen van de leerkrachten is er gebruik gemaakt van een gemodificeerde versie van de openheidsschaal (Meindertsma et al., 2014) en voor de uitingen van de leerlingen is de originaliteitsschaal van de micro developmental creativity measure (Kupers et al., 2018) gebruikt. Uit de resultaten bleek dat er geen significant verschil was in de creatieve uitingen van de leerlingen tussen de voor- en nametingen. Het percentage open vragen dat de leerkrachten stelden veranderde alleen significant voor de beginnende leerkrachten, hoewel dit verschil niet significant anders was van de verandering in het stellen van open vragen van de ervaren leerkrachten. Creativiteit is een bruikbare en belangrijke vaardigheid, waardoor het nodig is om meer onderzoek hiernaar te doen. Verder onderzoek kan zich richten op het helpen van het ontwikkelen van de creativiteit van leerlingen en hoe leerkrachten deze ontwikkeling optimaal kunnen ondersteunen. Trefwoorden: verbale creativiteit, open vragen, originaliteit, ervaring van leerkrachten

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 30 Mar 2022 07:57
Last Modified: 30 Mar 2022 07:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/361

Actions (login required)

View Item View Item