Javascript must be enabled for the correct page display

Profielkeuzebegeleiding in het voortgezet onderwijs

Giesing, Anouk (2024) Profielkeuzebegeleiding in het voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisAnouk-GiesingS5727510-1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (446kB)

Abstract

In Nederland maken leerlingen op vmbo-tl, havo en vwo aan het einde van de tweede of derde klas een profielkeuze (Rijksoverheid, z.d.-a, z.d.-b, z.d.-c). Vaak zijn leerlingen zich bij de profielkeuze nog niet bewust van de langetermijngevolgen van hun keuze, waardoor deze mogelijk niet aansluit bij de vraag op de arbeidsmarkt (Vermaas & Van der Linden, 2007; Neuvel & Van Esch, 2010; Demulder et al., 2019; De Koning & Van der Toorn, 2021; SLO, 2022). De huidige arbeidsmarktkrapte zal naar verwachting nog lang aanhouden, vooral in de zorg, techniek, onderwijs en ICT (Rijksoverheid, 2023; Van den Beukel et al., 2023; Bakens et al., 2021). Er is weinig bekend over in hoeverre er in profielkeuzebegeleiding rekening gehouden wordt met tekorten op de arbeidsmarkt. Het doel van dit onderzoek was dan ook de rol van arbeidsmarkttekorten in de profielkeuzebegeleiding door mentoren en decanen op het vmbo-tl, havo en vwo te onderzoeken. Hiervoor zijn semigestructureerde interviews gehouden met zeven decanen en vijf mentoren. De data zijn thematisch geanalyseerd. Resultaten tonen aan dat arbeidsmarkttekorten in de profielkeuzebegeleiding een minimale rol spelen. Vrijwel alle participanten besteden hier in hun begeleiding weinig tot geen aandacht aan. Een praktische aanbeveling is om arbeidsmarktinformatie op schoolniveau in de profielkeuzebegeleiding te integreren. Vervolgonderzoek zou het kennisniveau van decanen en mentoren over de arbeidsmarkt in kaart moeten brengen, omdat zij bang waren onjuiste informatie te verstrekken. Dit kan leiden tot methodes die hun kennis over de arbeidsmarkt verbeteren, waardoor ze met meer vertrouwen arbeidsmarktinformatie aan leerlingen kunnen verschaffen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 07:36
Last Modified: 02 Jul 2024 07:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3611

Actions (login required)

View Item View Item