Meems, Aniek (2024) Niveaudifferentiatie binnen het vmbo in het aanbod wiskunde. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
AniekMeemsS4737946Bachelorwerkstuk.pdf Restricted to Repository staff only Download (983kB) |
Abstract
Aan het begin van het voortgezet onderwijs in Nederland worden leerlingen in verschillende niveaus ingedeeld om ervoor te zorgen dat elke student het onderwijs kan genieten dat het beste aansluit bij zijn academische behoeften en interesses. De mogelijkheid om van niveau te veranderen kan een positief effect hebben op de academische prestaties. Toch blijkt uit onderzoek dat leerlingen vaak hun gehele schoolloopbaan op hetzelfde onderwijsniveau blijven. Er is een beperkte hoeveelheid onderzoek gedaan naar het proces waarmee differentiatie plaatsvindt tussen niveaus. In het bijzonder naar hoe differentiatie tussen niveaus in boeken wordt toegepast. Dit is echter wel belangrijk, aangezien leraren in het voortgezet onderwijs vaak dicht bij de inhoud van de lesboeken blijven. In dit onderzoek zijn twee wiskundeboeken vergeleken en geanalyseerd om de verschillen en overeenkomsten tussen vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-tl te onderzoeken. De handleiding van de boeken is onderzocht en de leerdoelen, opdrachten en opmaak zijn vergeleken. Een resultaat van de studie is dat de boeken onderwerpen bevatten die alleen bedoeld zijn voor studenten die een bepaalde leerweg volgen, met andere leerdoelen, theorieblokken en opdrachten vergeleken met de andere leerwegen. Binnen het vmbo-bk-boek is er duidelijk sprake van differentiatie tussen vmbo-bb en vmbo-kb, terwijl er in het vmbo-kgt-boek niet veel onderscheid gemaakt wordt tussen vmbo-kb en vmbo-tl. Aangezien de resultaten niet vergeleken konden worden met andere vergelijkbare onderzoeken is het nuttig voor vervolgonderzoek om verder onderzoek te doen over het vergelijken van leerboeken met een grotere hoeveelheid boeken uit verschillende jaren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 07:35 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 07:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3613 |
Actions (login required)
View Item |