Ouwerkerk, Luke (2024) Het verkennen van de samenwerking tussen onderwijsassistenten en leraren om diverse leerlingen in het Nederlandse basisonderwijs te versterken. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Scientific-report-thesisL.D.OuwerkerkS3734382.pdf Restricted to UNSPECIFIED Download (1MB) |
Abstract
In het streven naar een inclusief onderwijssysteem en gelijkheid voor iedereen is de vraag naar en inzet van onderwijsassistenten sterk toegenomen, vooral na de COVID-19-pandemie. Dit onderzoek erkent de samenwerking tussen onderwijsassistenten en leraren in het licht van dit ideaal. Voor de dataverzameling is gebruikgemaakt van semigestructureerde interviews (N = 5) en is de data geanalyseerd middels inhoudsanalyses. De resultaten bieden inzicht in de praktijkervaringen van onderwijsassistenten en identificeren de factoren die zij missen in hun samenwerking met de leerkracht.De studie toont aan dat onderwijsassistenten tekortkomingen ervaren op de volgende drie hoofdfactoren: consultatie, co-planning en co-teaching. Deze factoren vertegenwoordigen de samenwerking op het niveau van persoon, klas en leerling, en laten zien dat er op elk vlak variaties en ontbrekende aspecten zijn. Zo varieert de mate van autonomie die onderwijsassistenten ervaren per leerkracht, missen onderwijsassistenten in de communicatie informatie over leerlingbehoeftes en is er een gebrek aan waardering voor hun input. Hiermee wordt een discrepantie gesuggereerd tussen beleidsdoelstellingen, theorie die effectieve werkwijzen stimuleert en hetgeen in de dagelijkse praktijk gebeurt ten behoeve van het realiseren van inclusief onderwijs. De conclusie van de studie benadrukt en stimuleert het doen van verdere, grootschalige onderzoeken om hiaten in de samenwerking tussen onderwijsassistenten en leraren beter te begrijpen en de bevindingen te kunnen generaliseren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Tan, R. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 08:34 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 08:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3614 |
Actions (login required)
View Item |