Hoop, Tyna De (2024) Een Systematische Literatuurstudie naar Strategieën die Common Ground bij het Samenwerkend Leren in het Hoger Onderwijs ondersteunen en de Rol van de Docent tijdens het Samenwerkingsproces. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk-s345436-1.pdf Restricted to Repository staff only Download (400kB) |
Abstract
Abstract Samenwerkend leren (CL) is een veelgebruikte methode in het hoger onderwijs. Samenwerkend leren is een lesmethode waarbij een groep studenten samenwerkt om een probleem op te lossen, een opdracht te voltooien of een product te ontwikkelen. Eén van de voorwaarden om effectief te leren samenwerken is het creëren van common ground. Common ground betekent dat studenten gemeenschappelijke kennis, overtuigingen en ervaringen delen. Common ground zorgt voor een effectievere samenwerking tussen studenten. De rol van de docent is om de leerlingen te ondersteunen tijdens het samenwerkingsproces. Er zijn verschillende onderzoeken die strategieën voor common ground beschrijven bij samenwerkend leren in het hoger onderwijs. Voor deze literatuurstudie zijn zowel kwantitatieve als kwalitatieve studies gebruikt om te onderzoeken welke strategieën beschikbaar zijn in de wetenschappelijke literatuur om common ground te vormen bij het ondersteunen van samenwerkend leren in het hoger onderwijs (13 studies). Uit de resultaten blijkt dat er verschillende strategieën worden gebruikt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen fysiek en online samenwerkend leren. Ook lijkt er verschil te bestaan in de mate van invloed die docenten uitoefenen op studenten. Dit literatuuroverzicht benadrukt het belang van het gebruik van strategieën om common ground te vormen tijdens samenwerkend leren in het hoger onderwijs en welke rol de leraar heeft in het samenwerkingsproces. Trefwoorden: samenwerkend leren, hoger onderwijs, gemeenschappelijke grond
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Mascareno Lara, M.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 12:20 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 12:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3619 |
Actions (login required)
View Item |