Javascript must be enabled for the correct page display

The role of teaching assistants in Dutch inclusive primary schools: a qualitative research

Havik, Rianne (2024) The role of teaching assistants in Dutch inclusive primary schools: a qualitative research. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ThesisRianneHaviks4945131.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (591kB)

Abstract

Veel wetten, regels en doelen omtrent inclusief onderwijs vormen het huidige basisonderwijs. Zo is in 2014 de “wet passend onderwijs” ingevoerd (Wat Speelt Er Rond Inclusiever Onderwijs? | Nederlands Jeugdinstituut, n.d.). Deze wet zorgt ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een plek krijgen in het regulier onderwijs. Een manier om dit te bereiken is de inzet van onderwijsassistenten (Ledoux & Waslander, 2019). In de Nederlandse literatuur is nog weinig onderzoek gedaan naar de rol van onderwijsassistenten. Maar zonder duidelijke omschrijving kan het zijn dat onderwijsassistenten niet weten wat ze wel of niet moeten doen in de klas (Clarke & Visser, 2019). Om meer inzicht te krijgen in wat onderwijsassistenten voor rol hebben in Nederlands inclusief onderwijs is de volgende vraag opgesteld: “Wat voor rollen neemt een onderwijsassistent op zich in Nederlands inclusief basisonderwijs?”. Zes onderwijsassistenten die werkzaam zijn in het Nederlandse basisonderwijs zijn geïnterviewd. Vervolgens is door middel van een inhoudsanalyse de data geanalyseerd. Uit de resultaten is gebleken dat onderwijsassistenten de rol van “administratie hulp”, “ondersteunend specialist”, “samenwerkend specialist” en “facilitator voor adaptief leren” op zich nemen. Concluderend zijn de onderwijsassistenten aanwezig ter ondersteuning van de leerlingen, niet om alleen administratieve taken uit te voeren. Dit was anders dan omschreven in de internationale literatuur. Voor toekomstig onderzoek wordt een grotere steekproef aangeraden. Ook geanonimiseerde interviews zouden voor sterkere resultaten zorgen. Toch geeft dit onderzoek een unieke inkijk in Nederlands inclusief basisonderwijs en wat voor rol onderwijsassistenten nou hebben. Sleutelwoorden: Onderwijsassistent, rol, taken, inclusief onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Tan, R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2024 14:37
Last Modified: 02 Jul 2024 14:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3630

Actions (login required)

View Item View Item