Raciti, Isabella (2024) De verhouding tussen symptomen van psychische stoornissen en het sociaal functioneren van jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
BachelorwerkstukIsabellaRacitis4776593.pdf Restricted to Repository staff only Download (448kB) |
Abstract
Het aantal psychische problemen is de laatste tijd aanzienlijk toegenomen. Eerder onderzoek laat zien dat klinische remissie vaak wordt overwogen bij het behandelen of onderzoeken van een psychische stoornis. De realiteit is echter dat een verbetering in klinische remissie niet noodzakelijkerwijs een verbetering in sociaal functioneren betekent. Het doel van deze studie was om te onderzoeken of er een verband kon worden gevonden tussen symptomen van psychische stoornissen en het sociaal functioneren van adolescenten. Er werd gebruikgemaakt van gegevens vanuit behandelingen van een gespecialiseerde instelling voor geestelijke gezondheidszorg in het noorden van Nederland, verzameld via de online omgeving van iamYu. Zeven adolescenten zijn geïncludeerd in deze studie, waarvan drie mannen en vier vrouwen. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 20 jaar. Met behulp van moving window correlatie werd de relatie tussen de symptomen en sociaal functioneren onderzocht. Uit dit onderzoek bleek dat de relatie tussen psychische stoornissen en sociaal functioneren varieert van dag tot dag. Met deze studie kan dus niet met zekerheid gezegd worden dat er een relatie tussen de twee domeinen gevonden kan worden. Er zal meer onderzoek gedaan moeten worden naar de relatie tussen het sociaal functioneren en de symptomen van psychische stoornissen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2024 14:29 |
Last Modified: | 03 Jul 2024 14:29 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3635 |
Actions (login required)
View Item |