Woudstra, Dianne (2024) Het verschil in schrijfvaardigheid tussen eentalige en meertalige leerlingen met de mogelijke beïnvloeding van schooltype op dit verband aan het eind van het SBO en BO. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Het-verschil-in-schrijfvaardigheid-tussen-eentalige-en-meertalige-leerlingen-met-de-mogelijke-benvloeding-van-schooltype-op-dit-verband-aan-het-eind-van-het-SBO-en-BO.pdf Restricted to Repository staff only Download (204kB) |
Abstract
Dit onderzoek onderzoekt het verschil tussen eentalige en meertalige leerlingen in schrijfvaardigheid aan het einde van het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs in Nederland (BO en SBO). Het omvat 683 respondenten uit het hele land van reguliere en speciale basisscholen. Het betreft een secundaire data-analyse van het 'Peilingsonderzoek schrijfvaardigheid' (Ritzema et al., 2019). In de literatuur is gevonden dat meertaligheid een negatief effect zou kunnen hebben op schrijfvaardigheid en het volgen van regulier basisonderwijs een positief effect zou kunnen hebben op schrijfvaardigheid. Maar er zijn ook andere onderzoeken die andere verklaringen hebben gevonden voor het verschil in schrijfvaardigheid bij leerlingen. De administratieve gegevens en schrijftaken uit het 'Peilingsonderzoek schrijfvaardigheid' (Ritzema et al., 2019) werden gebruikt, met bijzondere aandacht voor de vragen over de taal die thuis door leerlingen en hun ouders wordt gesproken en de leerlingenquête. Het onderzoek werd uitgevoerd met twee tweezijdige ANOVA’s: één met 2 groepen (eentalig Nederlands en meertalig) en één ANOVA met 3 groepen (eentalig Nederlands, meertalig Nederlands en een andere taal, en meertalig twee andere talen). De conclusie van dit onderzoek is dat meertaligheid geen effect heeft op schrijfvaardigheid, maar dat speciale onderwijsbehoeften wel een effect hebben op schrijfvaardigheid. De oorzaak van de niet-significante bevinding kan zijn dat de power laag was, vanwege de kleine groep leerlingen die volledig meertalig is. 97% van de leerlingen heeft contact met de Nederlandse taal, wat een vertekening in dit onderzoek zou kunnen veroorzaken
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Ritzema, E.S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2024 14:30 |
Last Modified: | 03 Jul 2024 14:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3636 |
Actions (login required)
View Item |