Strbac, Martin (2024) De (in)stabiliteit van kleutervriendschappen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Martin-Strbac-s2748223.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Het hebben van stabiele vriendschappen met leeftijdsgenoten is één van de belangrijkste ontwikkelingsdoelen in de vroege kinderjaren. Eerder onderzoek geeft tegenstrijdige resultaten met betrekking tot de stabiliteit van kleutervriendschappen. Daarom beoogt deze thesis meer inzicht te verschaffen over dit onderwerp door vriendschapsstabiliteit te voorspellen met achtergrondkenmerken zoals het aantal vrienden, leeftijd, geslacht, sociale vaardigheden en extra ondersteuningsbehoeften in de Nederlandse context. Quasi-experimentele data zijn gebruikt van 371 Nederlandse kleuters (gemiddelde leeftijd M = 5;3 jaar, SD = 8.32 maanden). Vriendschappen zijn stabiel als ze bestaan op zowel T1 als T3. Vriendschapsstabiliteit is berekend voor 315 leerlingen. Pearson's correlaties, onafhankelijke t-toetsen en lineaire regressieanalyses zijn uitgevoerd om de onderzoeksvragen te beantwoorden. Gemiddeld behouden kleuters 37% van hun vriendschappen gedurende 4 maanden (SD = 25%). ‘Aantal vrienden op T1’, ‘leeftijd’ en ‘extra ondersteuningsbehoeften’ zijn significante voorspellers van vriendschapsstabiliteit. De andere voorspellers zijn niet significant. De multiple lineaire regressieanalyse is drie keer herhaald, maar geen van de aanvullende modellen zorgde voor extra significante voorspellers. Oudere kleuters en kleuters met meer vrienden hebben stabielere vriendschappen, terwijl de vriendschappen van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften minder stabiel zijn. Vervolgonderzoek kan kleuters langer dan vier maanden volgen, de vragenlijst uitbreiden en meer dan twee meetmomenten gebruiken. De belangrijkste aanbeveling aan leerkrachten is om bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften interventies in te zetten om vriendschapsstabiliteit te verhogen. Sleutelwoorden: vriendschapsstabiliteit, kleuters, aantal vrienden, leeftijd, geslacht, sociale vaardigheden, extra ondersteuningsbehoeften.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Frans, N. and Rademaker, F.C. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2024 14:36 |
Last Modified: | 03 Jul 2024 14:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3640 |
Actions (login required)
View Item |