Javascript must be enabled for the correct page display

Profielkeuze in het vmbo-basis en kader: verkenning van leerlingen hun ervaring met profielkeuzeactiviteiten en de rol hiervan bij de profielkeuze.

Dooper, Idith (2024) Profielkeuze in het vmbo-basis en kader: verkenning van leerlingen hun ervaring met profielkeuzeactiviteiten en de rol hiervan bij de profielkeuze. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisIdithDooperS5776635.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (975kB)

Abstract

De profielkeuze speelt een belangrijke rol bij leerlingen hun loopbaan, aangezien dit deels bepaalt welke vervolgopleiding ze zullen volgen. Het keuzeproces kan complex zijn, en het is belangrijk dat leerlingen hierbij ondersteuning krijgen (Jin et al., 2011). Onderzoek naar profielkeuzebegeleiding in het voortgezet onderwijs vanuit het perspectief van leerlingen is echter beperkt (Mittendorff et al., 2011). Dit thesis-onderzoek richt zich op de ervaringen van tweedejaars vmbo basis- en kaderleerlingen met profielkeuzeactiviteiten en de rol hiervan bij hun profielkeuze. Het doel is om inzichten te verkrijgen van het profielkeuzeproces in het voortgezet onderwijs. Er is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd met zes individuele interviews en drie groepsinterviews, met elk drie leerlingen. De interviews zijn semigestructureerd. De resultaten tonen dat profielkeuzeactiviteiten een ondersteunende rol hebben bij het maken van leerlingen hun profielkeuze. De profielkeuzelessen, bedrijfsbezoeken en On Stage zijn het meeste benoemd, omdat hierbij een actieve betrokkenheid nodig is van leerlingen. Praktijkervaring helpt een concreet beeld te vormen van elke profielrichting. Leerlingen vinden activiteiten leuker en nuttiger wanneer ze aansluiten bij hun interesse. Het blijkt dat leerlingen niet altijd beseffen dat profielkeuzeactiviteiten bedoeld zijn om hen te helpen bij hun profielkeuze. Daarom is een aanbeveling dat scholen duidelijk informeren over de beschikbare profielkeuzeactiviteiten, inclusief het doel en de essentie, om leerlingen te helpen bij hun profielkeuze. Voor vollediger onderzoek wordt aanbevolen meerdere regio’s, verschillende scholen en een grotere steekproefomvang te betrekken. Het is zinvol vergelijkbaar onderzoek uit te voeren, gericht op vmbo-bovenbouwleerlingen. Tot slot is effectonderzoek naar profielkeuzeactiviteiten in het vmbo relevant.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2024 14:48
Last Modified: 04 Jul 2024 14:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3652

Actions (login required)

View Item View Item