Javascript must be enabled for the correct page display

Meertaligheid benutten in de klas: Een kwalitatief onderzoek naar leerkrachtervaringen bij het benutten van meertaligheid in diverser wordende klassen

Janse, Julia (2024) Meertaligheid benutten in de klas: Een kwalitatief onderzoek naar leerkrachtervaringen bij het benutten van meertaligheid in diverser wordende klassen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Julia-Janse-meertaligheid-benutten-in-de-klas.pdf

Download (606kB) | Preview

Abstract

De toenemende diversiteit in Nederland wordt weerspiegeld in klaslokalen, waar steeds meer leerlingen het Nederlands niet als thuistaal hebben. Het onderzoek richt zich op de rol van leerkrachten in meertalig onderwijs, met als onderzoeksvraag: "Hoe benutten leerkrachten in het basisonderwijs de meertaligheid die een taaldiverse leerlingenpopulatie met zich meebrengt?". Om deze vraag te beantwoorden werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin zes leerkrachten werden geïnterviewd. Het onderzoek gaf inzicht in de volgende deelonderwerpen: 1) huidige aanpak, 2) overtuigingen, 3) vereiste competenties en het eigen gevoel van competentie van leerkrachten, 4) barrières en behoeften. Uit de resultaten blijkt dat leerkrachten positief staan tegenover het gebruik van de thuistaal in de klas, maar dat dit in de praktijk nog maar in beperkte mate gebeurt. Docenten zijn het erover eens dat lesgeven aan meertalige leerlingen andere vaardigheden vereist dan lesgeven aan eentalige leerlingen. De meeste leerkrachten voelen zich hierin voldoende competent, maar missen praktische hulpmiddelen. Veel genoemde barrières om meertaligheid nog niet (voldoende) in te zetten zijn tijdgebrek en het niet spreken van de thuistaal van leerlingen. Om in de toekomst meer gebruik te maken van meertaligheid wordt teamsamenwerking en structurele ondersteuning op het gebied van meertaligheid aanbevolen. Leerkrachten staan open voor het opdoen van nieuwe kennis, op voorwaarde dat het gemakkelijk te implementeren is en niet te veel tijd kost. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen om leerkrachten meer praktische ondersteuning te bieden bij het effectief inzetten van meertaligheid in hun klas.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 05 Jul 2024 08:12
Last Modified: 05 Jul 2024 08:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3663

Actions (login required)

View Item View Item