Ploeg, Sabine van der (2024) De ervaren invloed van het vmbo-advies op jongvolwassenen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
De-ervaren-invloed-van-het-vmbo-advies-op-jongvolwassenen.pdf Restricted to Repository staff only Download (431kB) |
Abstract
In Nederland krijgen leerlingen rond de leeftijd van twaalf jaar een schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit schooladvies is sterk gerelateerd aan hun verdere onderwijsloopbaan. Er bestaat discussie over dit schooladvies in Nederland, specifiek over het ontvangen van het schooladvies voor het vmbo. Jongvolwassenen hebben soms het gevoel dat het volgen van vmbo-advies gepaard gaat met stereotypen over leerlingen op vmbo-niveau, zoals lage academische prestaties, minder ambitieus, praktische vaardigheden boven intellectuele capaciteiten en het gevoel minderwaardig te zijn. In dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van semi-gestructureerde interviews om de ervaringen van jongvolwassenen te onderzoeken die het schooladvies hebben gekregen om naar het vmbo te gaan. Er zijn interviews gehouden met 16 respondenten tussen de 18 en 30 jaar die dit schooladvies ontvingen. Uit de resultaten blijkt dat de ervaringen onderling verschillen tussen de respondenten. Sommige respondenten steunden de aanbeveling, andere respondenten waren enigszins negatief. Er waren zowel positieve als negatieve ervaringen met de uitleg die studenten kregen rond het schooladvies. Labels en stereotypering spelen bij respondenten een rol: sommige respondenten voelden zich in een hokje gestopt. De familie- en sociale omgeving van de respondenten beïnvloedden hun zelfbeeld en het opleidingsadvies beïnvloedde hun ervaring met inschrijving en hun motivatie om te leren. Veel respondenten waren tevreden met hun huidige situatie, ondanks de moeilijkheden die zij daarbij ondervonden tijdens hun onderwijstrajecten. Dit onderzoek geeft inzicht in de ervaringen van jongvolwassenen die een schooladvies hebben gekregen voor het vmbo en kan helpen de procedure rondom het schooladvies te verbeteren en de begeleiding van studenten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. and Douma, N.H. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 05 Jul 2024 08:37 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 08:37 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3670 |
Actions (login required)
View Item |